Erzberg rodeo, nejdrsnější enduro na světě (KoDo038)

Tento díl je v archivu. Celý archiv si můžeš koupit tady.

Hostem 38. jízdy je Boris Moravec, dvojnásobný účastník „nejdrsnějšího“ enduro závodu Erzberg Rodeo. Poslechneme si, jak si poradil s tratí, sněhem i mokrými kalhotami.

O čem se mluvilo

  • Závodivý Boris
  • Erzberg Rodeo – nejtěžší enduro závod na světě
  • Jak se přihlásit do závodu
  • Má smysl účastnit se jako divák?
Boris – též známý jako Morabo – chtěl být závodník už od malička. O někom se říká, že je soutěživý, Boris je spíš závodivý. Zároveň ho to vždycky blízko k motorismu – vlastně ho nic jiného nezajímalo. Například auto uměl řídit už v 10 letech. V 25 letech začal jezdit na kroskách. V 27 si koupil svou první motorku BMW GS 650 X-country. Jak bylo řečeno, Boris byl vždy závodivý a účastnil se různých závodů. Jeho cesta na Erzberg rodeo vedla ale trochu oklikou. Na dovolené se zanořil do časopisu a dověděl se, že Stefano Sacchini – známá italská postavička – se na Erzberg rodeo vypravil na BMW 1200 GS po vlastní ose a na ostrých gumách. Před závodem jen sundal kufry, odzbrojil co by se mohlo ulomit a vyrazil. Když to zvládne Stefano, zvládnu to taky! Borisovi se pak dvakrát nepodařilo přihlásit, ale napotřetí už byl úspěšný.

Erzberg Rodeo – nejtěžší enduro závod na světě

Nebo to aspoň tvrdí pořadatelé. Asi by šlo diskutovat o tom, že jsou i jiné obtížné závody. Především v tom, že se na rozdíl od Erzberg rodea jezdí v plném tempu několik dní, ale Erzberg rodeo je unikátní a pořadatelé ho snaží každý rok udělat ještě těžší.

Jak tedy závod vypadá

Začátek ve čtvrtek - tradiční závod do vrchu zvaný Rocket ride, účastní se ho bez mála padesát závodníků Pátek a sobota prolog - 2 kvalifikační jízdy, letos 1848 závodníků, ze kterých se kvalifikuje pouze 500 Vše vrcholí nedělním Hare Scramble - 23 checkpointů, strmé výjezdy, bláto a kameny. Aby se cestou na úzké trati nepobyli, startují v deseti vlnách po padesáti. Do cíle letos dorazilo v časovém limitu pouze 31 závodníků. Závod je organizován Red Bullem, který si opravdu umí pohrát s kvalitními záběry, takže doporučuji se podívat na fantastické krátké video To nejlepší zpomaleně (4 minuty) http://www.redbull.com/en/motorsports/offroad/stories/1331656960623/erzbergrodeo-red-bull-hare-scramble-phantomcam-footage Nebo třeba celý závod, skoro 5 hodin http://www.redbull.com/en/motorsports/offroad/stories/1331654497290/erzbergrodeo-2014-red-bull-hare-scramble-video-on-dema

 Zpět k Borisovi

Vtip je v tom, že zatímco nedělní závod můžou jezdit pouze jednoválce (těžší motorky by to nedaly). Prologu se mohou účastnit i dvouválce. Takže se jej mohou účastnit i turisti jako jsou Boris na své BMW  HP2,  ha-ha-ha-ha. Je to samozřejmě příležitost postavit se na start s ostatními profesionálními závodníky a není třeba říkat, že atmosféra je silná.

Jak se do závodu přihlásit

28. října probíhá registrace na ročník 2015. Místa rychle mizí, kdo to nestihne do půl hodiny, má smůlu. www.erzbergrodeo.co.at   Do 14 dnů musí zaplatit účastnický poplatek 85 EUR. Samotný závod je na začátku června.

Má smysl účastnit se jako divák?

Určitě! Do programu jsou vložené různé akce jako vodní skútry na jezeře nebo exhibice na velkých šutrech. Stále je na co se dívat. Závod jezdí pravidelně jezdí lidí na Vespách. Loni Boris jednu zaseknutou ve výjezdu jen – tak – tak minul.

Dobrá rada

Vyblbnout kamaráda, aby se přihlásil, protože doprovod je součást závodu a může všude.

První ročník bylo hnusně

Strašně pršelo. Na poslední chvíli si půjčil na cestu nepromok od kamaráda. Sucho bylo jen tak dlouho, dokud si ho Boris nezapomněl zavřít a udělal si z něj bazén. „Přijeli jako jediný exoti na špinavých motorkách a začali stavět stany“ - zatímco ostatní měli své přívěsy a obytná auta. Měl jen jedny mokré džíny a v těch byl celý týden. V pátek ráno napadlo 20 centimetrů sněhu (v červnu!). Jak Borise zachránili Italové a jak to všechno dopadlo se dozvíš přímo z rozhovoru.

Druhý ročník byl lepší

Letos přijeli z jeho známých Italů jen dva. Ale Boris už udělal lepší přípravu. Stan sice vezl, ale měl zároveň dopředu domluveno, že bude bydlet u Italů v autě. Dovezl syrečky, pardubický perník a pivo a udělali si hezký kulinářský večer. Tentokrát byl tedy v suchu. Boris letos nakonec skončil osmý ve své kategorii a s výsledkem byl spokojen! Za zmínku ještě stojí Borisovo parádní video „Moje cesta do práce na 1150“ http://vimeo.com/54363864 Boris na motorce jezdí 350 dní v roce. Obuty má špunty s označením M+S. Jak říká: “Mám mrznout 10 minut na zastávce nebo na motorce …!“

Videa ze závodu

Erzberg rodeo 2014, Prolog 1 – Boris,  HP2 enduro http://youtu.be/6xsPmAsOgBw Erzberg rodeo 2014, Prolog 2 – Boris, HP2 enduro http://youtu.be/i1M79ig20O8 Po závodu společně zpět do paddocku http://youtu.be/gH5NJe9bfpQ Erzberg rodeo 2014, Prolog 1 – Edoardo Disetti. Kamera je umístěna na prsou jezde, takže je lépe cítit jak to asi drncalo https://www.youtube.com/watch?v=X-5kNlOhMZ0 Shrnutí celého letošního závodu (8 minut) https://www.youtube.com/watch?v=FRqqsNYpbLM

Odkazy

Boris na FB www.facebook.com/boris.moravec Erzberg rodeo – domovská stránka www.erzbergrodeo.co.at

Související články

Offroad závodění tu nemáme poprvé, můžu doporučit další skvělé rozhovory: Ondřej Klymciw: Hellas Rally Raid a offroad závodění vůbec (KoDo026)www.kolamadolu.cz/ondrej-klymciw-hellas-rally-raid-offroad-zavodeni-vubec-kodo026 David Pabiška: Dakar osmkrát na vlastní kůži (KoDo011) www.kolamadolu.cz/dakar Honza Dufek: Intercontinental Rally – ztracen v Mauretánii (KoDo017) www.kolamadolu.cz/ztracen-mauretanii-kodo017 Měj se fajn a hlavně KOLAMA DOLU ! Aleš

Jeden komentář

  1. Zbyněk 10.12.2014 (12.26)

    4.12.
    … tak jsem jel do centra Prahy k Prašné bráně – autem, cestou poslouchal tento rozhovor. A u Prašné brány jsem viděl zaparkovanou motorku. Říkal jsem, že jsem shnilý, že jsem nejel na motorce. No a koukám na video Moje cesta do práce. A je to ona. Jsem shnilý.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít