Jak vybrat oblečení na motorku

Na motorce se dá jezdit v jakémkoli oblečení, ale jen to správné motorkářské ti zajistí životně důležitou bezpečnost a dostatek pohodlí pro to, aby sis ježdění užil. Dnes se proto podíváme na několik důležitých zásad a tipů, podle kterých to správné oblečení na motorku vybrat. Oblečení na motorku musí zvládnout tři základní úkoly
  • Bezpečnost především, proto je dnes oblečení standardně vybaveno chrániči a často také reflexními prvky.
  • Pohodlí, vše musí fungovat tak, aby ses bez ohledu na počasí (horko, déšť, zima) mohl co možná nejvíc soustředit na jízdu.
  • Design/funkčnost – vzhled je otázka image; funkčnost znamená, že oblečení ti ulehčuje život v jedné stopě (např. správným umístěním kapes, snadným ovládáním zipů v rukavicích atp.).
Oblečení lze rozdělit podle účelu použití, materiálů, designu i ceny. Klíčové je kritérium použití, protože motocyklové oblečení je specializované podobně jako jednotlivé typy motocyklů. V zásadě můžeme pro běžné (nikoli závodní) použití rozlišit dvě hlavní skupiny motooděvů:
  • Oblečení na silnici (kůže, textil) – supersporty, naked biky, choppery, cesťáky
  • Oblečení na silnici i do terénu (textil) – cestovní endura, cesťáky, naked biky

Oblečení na silnici

Pokud jezdíš jen na silnici, většinou se budeš rozhodovat, jestli zvolit textil nebo kůži, příp. kombinaci kožené bundy a textilních kalhot. Řešení tohoto dilematu závisí na tvé peněžence a funkcích, které od oblečení vyžaduješ.

Vyber si kožené oblečení, pokud…

…chceš investovat 15 000 Kč a více, nevadí ti nepohodlí a nepraktičnost a preferuješ maximální bezpečnost. Dřív se kůže považovala víceméně za standardní výbavu kvůli bezpečnosti, dnešní nabídka textilních kompletů (sada kalhot a bundy) je ale tak široká a odolnost látky se natolik zvýšila, že kůže má skutečně silnou alternativu. Přesto má stále co nabídnout. Kožené oblečení znamená obvykle buď dvojdílnou kombinézu, nebo samostatné kalhoty s bundou. Obecnou výhodou oděvů z usně (kůže) je především bezpečnost – hovězí kůže patří k materiálům, které jsou nejodolnější vůči oděru. Ani pokročilé textilní technologie zatím nedosahují takové odolnosti jako kvalitní kůže. Kombinézy a bundy navíc těsně přiléhají k tělu, takže se nemůže stát, že se při pádu posunou či otočí chrániče, a tím pozbydou své funkčnosti. Pokud tedy hledáš maximální bezpečnost, zvol si kůži. Za to je ale třeba zaplatit omezeným pohodlím. Kožené oděvy nejsou tak pohodlné jako textil – hůře se oblékají, mají méně kapes, odolnost proti dešti je slabší a není možné regulovat teplotu vzhledem k počasí (omezená nebo vůbec žádná možnost zateplení zimní vložkou, žádné odvětrání). Pokud kousneš tyto nevýhody a dáš přednost koženému oblečení, můžeš mít buď kombinézu, anebo samostatnou bundu a kalhoty. Kombinéza je nejméně pohodlná, je ale nejbezpečnější – díky spojení zipem chrání celé tělo. Pokud si vybereš koženou bundu v kombinaci s kalhotami, jedná se obvykle o kompromis mezi bezpečností a pohodlím (bezpečnější než textil a pohodlnější než kombinéza). Při koupi kombinézy dávej pozor především na správnou velikost (to je práce prodavače). Obvykle platí, že kupovat úplně ty nejlevnější výrobky se nevyplácí – platí to i pro kombinézy. Nejlevnější výrobky (s cenou kolem 10 000 Kč za celou kombinézu) obvykle hůře sedí, kůže má nižší odolnost proti oděru, protože je tenčí, chrániče nesedí úplně pevně na svém místě a výrobci kvůli ceně některá méně namáhaná místa (např. vnitřní strany rukávů) nahrazují levnějším textilem nebo neoprenem, jehož odolnost proti oděru je samozřejmě daleko nižší (nevěř tvrzení prodejců, že při pádu se tato část nedostane do kontaktu s asfaltem).

Shrnutí

Kůže je stále ještě tím nejbezpečnějším, co lze na motocykl obléct. Omezené pohodlí, nemožnost odvětrání a zateplení jsou však nutnou daní, se kterou je třeba počítat.

Vyber si textilní komplet, pokud…

…máš rád pohodlí a praktičnost. Pohodlí není jen otázka komfortu – v kožené bundě se budeš hýbat hůře než v textilní. Tuto vlastnost spolu s absencí odvětrání dělají z kůže nevhodné oblečení na cestovní endura, pokud jezdíš i mimo silnici. Tady oceníš největší výhodu textilu, kterým je především široká oblast použití. Dnešní textil znamená obvykle třívrstvou kombinaci:
  • bunda a kalhoty
  • zimní vložka do bundy a kalhot
  • voděodolná membrána do bundy i kalhot
Díky tomu lze oblečení používat takřka po celý rok – v chladu spolu se zimní vložkou, v létě jen horní vrstvu bez vložky, za deště s membránou. Pro horké letní dny jsou navíc jak kalhoty, tak bunda vybaveny větracím systémem, který výrazně zvyšuje pohodlí (např. třicítky ve městě). Textilní oblečení je také praktičtější s ohledem na velké kapsy (mobil či peněženka jsou hned po ruce). Dnešní textilní oblečení je také již standardně vybaveno chrániči. Běžné i u těch nejlevnějších oděvů jsou chrániče kolen, loktů a ramen. U dražších bývá součástí i měkký chránič zad. Cenové rozpětí je možné rozdělit do tří kategorií:
  • do 10 000 Kč za kalhoty i bundu (např. Spark Dakar za 8540 Kč)
  • od 10 000 Kč do cca 20 000 Kč (PSI Serpens/Eridanus za 18798 Kč)
  • od 20 000 Kč (např. Bering California za 25 570 Kč)
Obecně je poměrně těžké najít nějaký jasný údaj, který by odlišil funkčnost kompletů podle ceny (nelze například jednoznačně říct, že proti dešti nejdražší ochrání určitě spolehlivě a nejlevnější vůbec). Spíše lze podle praktických zkušeností říci, že textilní komplety vyšší kategorie lépe sedí a celkově lépe fungují. Lépe sedí znamená to, že chrániče netlačí, jsou na svém místě, že se třeba netvoří záhyby, ve kterých se drží voda za deště, že zipy nejsou vypouklé a jdou snadno rozepnout, že suché zipy na rukávech se nerozepínají atd. Ideálním je tedy komplet vyzkoušet a zaměřit se na detaily zpracování. Funkčnost znamená především správnou termoregulaci a odolnost proti dešti. Proto je komplet vybaven jak větracími otvory (záda, paže, stehna, hrudník), které lze podle potřeba otevírat/zavírat a voděodolnou membránou.

Na co se zaměřit při koupi textilního kompletu

Vyzkoušej si více kompletů. I když to může být těžší domluvil se s prodavačem, ideální je poradit se v oblečení na - nejlépe vlastní - motocykl. Vyzkoušej, kde jsou chrániče, jak drží, jak se zapínají manžety a suché zipy, kde jsou odvětrávací otvory. Krom toho se zaměř na následující vlastnosti:
  • Rukávy. Manžety rukávů musejí být dostatečně dlouhé, aby se daly zapnout přes rukavice. Zapnuté musí pořádně držet – není nic otravnějšího než rozepínající se suché zipy během jízdy.
  • Chrániče. Vyzkoušej, jestli sedí na své místě (problém hlavně u kolenních chráničů), netlačí, anebo se příliš volně nepohybují.
  • Ventilace. Komplet je obvykle na bocích bundy, rukávech a stehnech kalhot vybaven kratšími zipy, které otevírají ventilační otvory. Vyzkoušej, jestli na ně v sedě pohodlně dosáhneš.
  • Límec, častá slabina, kterou se dovnitř dostane voda – vyšší je lepší, musí se dát pořádně zapnout. Nesmí škrtit do krku.
  • Zip spojující bundu a kalhoty. Na bundě i kalhotách je obvodový zip, takže obojí k sobě sepnete. Netáhne tak na záda – ale pozor, bunda musí zip dostatečně zakrývat i v sedě.

Hlavní účel oblečení na motorku? Bezpečnost!

Oblečení je vedle přilby, rukavic a bot tím jediným, co vás při pádu chrání před asfaltem, svodidly, patníky, pařezy, protijedoucími auty atd. Ať už ale nosíš koženou kombinézu, nebo textilní komplet, je důležité si uvědomit, že bezpečnost na motorce neovlivňuje pouze oblečení, ale především jeho kombinace se správnou přilbou, rukavicemi a obuví. Bunda i kalhoty jsou vybaveny chrániči. Proto, aby chrániče fungovaly, je naprosto zásadní správná velikost oblečení. Jinak se totiž při pádu chránič posune nebo i otočí a po prodření látky nedokáže zabránit těžko se hojícími odřeninám. Lehčí pády obvykle kožená bunda přečká s pouze povrchovým odřením kůže, textil se může i při lehčím pádu na asfalt prodřít – obojí však lze opravit. I proto má kůže trvanlivější hodnotu než textil. Na druhou stranu ale vyžaduje pro zachování svých vlastností pravidelnou údržbu (ošetření kůže speciálními přípravky). Textilní komplety bývají vybavené chráničem zad. Ty levnější jen malým pěnovým, některé dražší poměrně velkým tvrdším chráničem. Externí chránič však nárazy obvykle tlumí díky pevnější konstrukci a lepšímu uchycení na těle přece jen lépe (rozhodně nelze od malého pěnového chrániče očekávat, že poskytne takovou ochranu, jako velký páteřák zvlášť a já díky tomu ušetřím). Chrániče musí mít homologaci, pokud ale nenakupuješ z pokoutných e-shopů podezřele levné produkty, většinou to nebývá problém.

Jak vyzrát na déšť?

Kožené oblečení při správné údržbě dokáže obvykle dobře ochránit před krátkou přeháňkou. Při delší jízdě v dešti je v koženém oblečení poměrně velká zima a postupně se dovnitř (přes švy a nízký límec) dostává voda. Nejhorší ochranu před deštěm poskytuje kombinace kožená bunda a motocyklové džíny. Voda po kůže steče dolů a za chvíli sedíš ve vodě. Textilní komplety jsou na tom s ochranou před deště díky nepromokavým membránám lépe. Membrána je většinou vyjímatelná tak, aby se v létě dala používat jen horní vrstva oděvu a pro případ deště si lze pod horní vrstvu obléct membránu (pak to ale znamená, že membránu musíte v létě vozit s sebou – podobně jako pláštěnku – a při dešti ji poměrně nekomfortně oblékat pod horní vrstvu). Konkrétní účinnost ochrany ale záleží nejen na membráně, ale i na celkovém střihu a provedení kompletu. Je také důležité si uvědomit, že pohodlí za jízdy v dešti se odvíjí nejen od toho, jestli máte tělo a stehna v suchu (tedy místa krytá textilním kompletem), ale především od toho, jak mokré (tzn. zmrzlé) jsou prsty na rukou a kolik vody vám nateklo do bot. Proto je skutečně účinnou ochrannou pro delší jízdu v dešti pláštěnka a svrchní návleky na boty a rukavice (teda návleky na rukavice já nerad).

Nákup oblečení z druhé ruky

S kupováním staršího oblečení na motorku je to podobně jako s každodenním oblečením ze second handu. Pokud ti nevadí, že to nosil někdo jiný, je možné lacino pořídit výjimečný kousek. Pořizovat starší oblečení má smysl především tehdy, pokud se jedná o málo nebo vůbec používané drahé textilní oblečení (např. Stadler Voyager/Cargo GTX za cca 39 000 Kč). Kožené oblečení obvykle sedí každému jinak a svým způsobem je i trochu nepříjemné používat po někom mnohokrát propocenou kombinézu. U oblečení není problém rozpoznat případné poškození při pádu, je ale třeba dát pozor na stav zipů (hl. spojovací zip kalhot a bundy a hl. zip bundy) a počítat s tím, že ochrana proti dešti závisí na tom, jak se předchozí majitel o oblečení staral. Čím starší je komplet, tím slabší je obvykle ochrana proti dešti. Lepší cestou, jak ušetřit, je zaměřit se na akční slevy prodejců a koupit třeba starší model (často se liší jen ve vnějším designu).

Slovníček základních pojmů

Cordura: je obchodní označení polyamidu, který má zvýšenou odolnost proti oděru. Gore-Tex/Sympathex/Coolmax/Drystar: tak se označují různé nepromokavé membrány. Jednotlivé typy se od sebe konstrukčně liší, jejich funkce je však stejná – dovnitř nepropustit vodu, ven propustit odpařující se tělesný pot. Outlast: funkční materiál, který umožňuje regulovat teplotu (při zvyšující se teplotě ji pohlcuje, při poklesu, teplo vrací zpět). Materiál tak omezuje pocení. Hydroback: je vak na vodu, který umožňuje pití během jízdy. Bývá uložen na zádech. Hodí se spíš na dlouhé trasy a expedice. Jak dál O kvalitním oblečení na motorku, ale nejen o něm jsem si povídal s Tomášem Kocandou v jízdě č. 8 Cestovní enduro jako vášeň Zákulisí dvou ryze českých firem, které vyrábí oblečení na motorky jsem řešil s Liborem Hubíkem, Filipek Žákem a Pavlem Hluchým v jízdě č. 65 Oblečení na motorku, jak to vidí Psí a Kalup Nezávislý test celoročních textilních kompletů, tipy na údržbu a pomoc s výběrem: viz Motocykl č. 11/2014: www.motocykl-online.cz/novinky/22485-motocykl-11-2014-vychazi-17-rijna A pokud je ti už výběr oblečení jasný, můžeš pokročit na helmu. Tady je článek, www.kolamadolu.cz/jak-vybrat-helmu-na-motorku  

14 komentářů

  1. Jára 3.3.2015 (19.23)

    Ahoj Aleši,
    Pěkný a rozsáhlý článek, určitě v blízké době využiji tvé rady a porady a zaměřím se na zmiňované nedostatky. Já mám Suzuki V-strom tak vyberu textilní komplet. Díky za vše a jen tak dál. S pozdravem Jára

  2. Mato 4.3.2015 (18.02)

    Cau Ales,
    par dodatkov a doplneni
    Nieje pravda ze kozene kombinezy nemaju ziadne odvetranie. Lacne znacky to nemaju doriesene to je pravda, lepsie znacky maju velmi dobre prepracovany system zispovych prieduchov.
    Kvalitnu dvojdielnu kombinezu zozipsujes okolo celeho obvodu a stava sa z nej skoro plnohodntotna nahrada jednodielnej s vynimkou ze ked zastavis niekde na kave tak si mozes dat bundu normalne dole, alebo mozes bundu pouzit s kevlarovymi jeansami do roboty.
    Dalsie rozdelenie koze ktore nieje spomenute je na perforovane a neperforovane. Zase lepsi vyrobcovia ponukaju vyber daneho modelu v perforovanej a neperforovanej verzii. Toto sa najviac pouziva pri jednodielnych kombinezach.
    Poslednou nezmienenou kategoriou su kevlarove jeansy. Na prvy pohlad vyzeraju ako “civilne” jeansy a clovek v nich nevyzera ako ufonec ked je bez motorky. Nizsie (lacnejsie) verzie maju iba kevlarovu ochranu na zadku a na kolenach. Drahsie obsahuju takisto make alebo tvrde protektory na kolena a najvyssie verzie su aj presivane kevlarom. Kde je samotna jeansovina presivana kevlarovymi nitami.

  3. Mato 4.3.2015 (18.07)

    Este som zabudol jednu dolezitu vec spomenut. Domaci vyrobcovia ako napr PSI alebo top znacky ako Dainese alebo Alpinestars ponukaju moznost usitia na mieru. V tomto pripade je ergonomia, ochrana, ale aj design na uplne najvyssej moznej urovni, lebo vsetko sedi presne ako ma. Samozrejme je to aj najdrahsia mozna alternativa. Myslim si (oprav ma ak sa mylim) sa to vyuziva prevazne u kozenych vecu. Kdezto goretexovo textilne veci veci na cestovanie byvaju vacsinou volnejsie.

  4. Erik 5.3.2015 (13.04)

    Dalsi chytrolin a vsevedec, ktery rozumi uplne vsemu.. jeste k tomu “bratr”, ani psat cesky neumi..at tahne zpatky na SK !!

    PS: Alesi, jen tak dal a drzim Ti palce! Jses borec :)

  5. Jakub 1.4.2015 (16.17)

    O tý kůži tohle může napsat jen člověk co v pořádný kombinéze nikdy nejel, není to pravda co jsi napsal. Kombinézy se dají udělat tak pružný, tak větraný že je to pohodlný ani nevíš jak.

  6. andynko 14.5.2015 (16.59)

    Vyznam motoobleceni oceni motorkar az se zveda ze zeme :)
    Potesilo by me kdyby si napsal jeste neco dalsich socastech obleceni:
    – rukavice (kaminek co odskoci od kola auta a strefi se do ruky je opravdove peklo, a nemluvim o tom co zazijou ruce pri padu).
    – boty (ty jsem podcenil na maxiskutru a v teniskach jsem si zlamal 3 prsty)

  7. Isabela 23.7.2015 (10.29)

    Dobrý den, moc děkuji za článek. S přítelem jezdím na motorce a chtělo by to nějaké pořádné oblečení. Takže se každý článek i každé stránky opravdu hodí. Nevím, zda je bezpečné nakupovat přes internet (aby mi to pak sedělo). Máte někdo zkušenosti se stránkami motomaniac.cz? Děkuji moc!

  8. Cestování na motorce – fakta, mýty, rady a tipy - Travel Bible 29.8.2016 (13.03)

    […] informace ohledně výběru oblečení můžeš nastudovat zde, ohledně helmy pak […]

  9. Martin 8.11.2016 (12.37)

    Ahoj všem,
    já osobně jsem se rozhodl pro dvojdílnou kombinézu značky Tschul, rozhodně pokud jde o delší vyjížďky, kombinéza je nezbytná součást motorkáře, za mě kožená, protože pokud by se měla dřít po pádu kůže, určitě nechci aby to byla ta moje. Zkušenosti a recenze na tyto věci dopadly výborně, a tak jsem se nebál vybrat si přes e-shop. Nevím přesně jestli to tak funguje všude, ale ten, který jsem si vybral, byl velmi profesionální a prozákaznický, u kalhot jsem špatně odhadl velikost, vyměnili mi je zdarma, i poštovné hradili, super. Pro zajímavost dodávám odkazy. Kolem komína používám zmiňované kevlarové jeansy. Pohodlnost na nejvyšší úrovni, bezpečnost v rámci mezí taky, není v tom tak teplo a můžu v klidu během projížďky sednout i někde na jídlo, nebo se projít, pohoda.

    http://www.motozem.cz/panska-kombineza-tschul-575-cerno-bila/
    http://www.motozem.cz/kevlarove-jeansy-na-motorku-street-racer/

  10. Petr K. 22.9.2017 (8.57)

    Ahoj, co berete na sebe, když venku prší, jakože fakt hodně? Kamarád mi doporučil nepromok od Oxfordu, konkrétně https://www.k2moto.cz/67775-oxford-nepromokava-bunda-na-motorku-oxford-rm110/
    Máte někdo zkušenost? Byl jsem ošahat na prodejně a vypadá to celkem dost dobře za ty peníze!
    Díky

  11. UŠA 28.10.2019 (18.09)

    Ahooj.
    Moc děkuji za jakoukoliv radu. Super počteníčko. Každá rada je další “+” do budoucna.
    Diky!

  12. Mx helma 22.3.2021 (23.37)

    Pěkný článek, díky za něj. Já vybírám Mx helmu a boty, rád si o všem něco přečtu a nastuduju si to, ale nikde se toho moc nemůžu dozvědět. Petr

Napsat komentář: Jakub Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít