Jawa Rabakov – největší sbírka motocyklů Jawa (KoDo 021)

Tento díl je v archivu. Celý archiv si můžeš koupit tady.

Hostem 21. jízdy je Martin Miclík, pokračovatel rodinného muzea motocyklů Jawa v Rabakově. Společně s jeho tátou sestavili unikátní ucelenou sbírku 140 modelů motocyklů Jawa od jich počátků až do současnosti. O čem byla řeč
  • První motorku osedlal v 6 letech
  • Jak na renovace
  • Co vše je v muzeu k vidění
  • Všechny motorky jsou pojízdné
  • Věhlas i v zahraničí
Jak se dostal k motorkám „Otec začal sbírat motorky před 45 lety (1964)“, to bylo Martinu Miclíkovi 6 let. Z pionýra mu sestrojil malou motorku a na té Martin jezdil. Od 12 let pak jezdil na Jawě 350, model 638... tak tomu říkám začít brzo :) Muzeum, jak to všechno začalo „Nejdřív sehnal jednu, pak druhou. Jindy zavolal kamarád: Hele mám pod dřívím motorku, vyměnil ji za flašku rumu. Pak měl třetí a rozhodl se že začne sbírat Jawy.“ Muzeum je záliba, ale na uživení to není. Co se vybere, za to se pořídí další exponát nebo rekvizity do muzea. Renovace Jak se to renovuje? „Když to dělal táta, měl tam všechno originální díly. Dnes se dá ledascos koupit i v replice. Ale tady je to renovace originálními díly. Nebo jsou motorky dokonce v původním stavu.“ Renovace je nákladná a proto se snaží kupovat motorky v původním stavu – což má zároveň i své kouzlo. JAWA = JAaneček +WAnderer Tady se opět ukázala moje neznalost. Vždycky jsem si myslel, že Jawa je složenina jmen Janeček a Walter. No člověk se stále učí. Co je v muzeu k vidění „Vlevo – předválečná Jawa, pak kývačky... chtěli jsme to ucelit a tak tam jsou i modely policejní, vojenské, pro autoškoly. Prostě všechno co ta fabrika vyráběla.“ Celkem 140 exponátů. V původních prostorách muzea už postupně nebylo k hnutí a tak došlo na rozhodnutí přistavět nové důstojné prostory. V nové „hale“ je celá expozice toho nejdůležitějšího, ve starých prostorách je pak  výstava menších kubatur 50, 90 a lidová tvořivost. „Na trhu nic nebylo a tak si lidi dělali všechno co je napadlo – sekačky, silnice, přestavby ale i sněžný skútr - podle časopisu Urob si sám z roku 1974.“ Své 2 dlouhodobě testované motorky muzeu zapůjčil i Jarda Šíma. Jawa 250, model 593 Tempo (najeto 160.000 km) a Jawa 350 model 634 (najeto 100.000 km). Má tu i různé trofeje, které získal na cestách na těchto motocyklech. Najdete tu i motorku Jawa nový pionýr, čili napodobeninu modelu Jawa 555. „Byla to recese, že lze udělat levný motocykl. Udělali limitovanou edici 555 kusů. Původně  se motorky měli vyrábět v ČR, ale bylo by to moc drahé, a tak nechali součástky vyrobit v Číně a motor je Honda.“  V muzeu je k vidění kus číslo 3. Jsou motorky pojízdné? V zásadě ano. Některé se občas projedou, některé by potřebovaly trochu vyčistit, vyhnat pavouky, ale nejsou tam žádné nepojízdné vraky. Muzeum je známé i v zahraničí – zejména v Holandsku, kde je silný veteránský klub Jawa a ČZ. Dokonce do muzea pravidelně posílají svůj časopis. Kdo by si chtěl o muzeu přečíst víc, je tu kniha  Jana Králíka: A přece se točí (1989). Ještě jsem to nečetl, ale podle všeho je to poutavé a zábavné vyprávění. Dočtete se tu například o výměně Jawy Robot za štamprli rumu a mnoho dalších úžasných příběhů. Důležité odkazy Facebook https://www.facebook.com/muzeumjawa.rabakov Stránky muzea – mimochodem moc hezky provedené, najdete tam opravdá nádherných fotek těch nejzajímavějších exponátů http://www.jawa-muzeum.cz Na tuto fotogalerii jsem narazil na Facebooku. Krásné fotky motocyklů z muzea ve společnosti docela fešné dámy, doporučuji se podívat https://www.facebook.com/media/ ... autor Filip Lojek Muzeum je otevřeno každý den o 9:00. Individuální návštěvy možno domluvit na telefonu 604 912 502. Tak neváhejte a zajeďte se někdy podívat. Foto: zdroj Facebook a stránky muzea

Jeden komentář

  1. Josef EDER 23.1.2015 (18.33)

    V Jiříkově u Rumburku existovala mnoho let po 2.světové válce zápustková kovárna národního podniku JAWA. Vznikla z původní kovárny firmy Münzberg,která byla vystavěna v 19.století.Mimo toho,že vlastně tato hlavní kovárna podniku JAWA vyráběla i výkovky k jízdním kolům,obráběcím strojům,ale i letadlům,kovala pro vlastní výrobu JAWY a to pro populárního “péráka” nebo později i “kývačku”.
    v druhé polovině 20.století se tento závod JAWA modernizoval a založil i vedlejší provoz na obrábění výkovků,hlavně pro motocykly jako byly setrvačníky a ojnice.
    Po roce 1990 nastal pozvolný úpadek nejen podniku JAWA,ale postupně skončila i výroba v závodě Jiříkov..Tovární budovy jsou dnes asanovány a těm,kteří po mnoho let v této JAWĚ pracovali se naskýtá smutný pohled na trosky budov závodu,ve kterém pracovalo i přes dvěstě zaměstnanců.

Napsat komentář: Josef EDER Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít