Pepa Sršeň – motorka se neřídí rukama (KoDo042)

Hostem u mikrofonu byl Pepa Sršeň. Dříve Streetfighter, nyní tester motocyklů a provozovatel školy bezpečné jízdy. Nehraje si moc se slovíčky a říká na tvrdo co si myslí. Některé jeho rady a postupy všem nevoní, ale nemyslím, že ho to trápí. Jezděte na motorce tak, jak kdyby váš všichni kolem chtěli zabít. O čem se mluvilo
  • Cesta na přední kolo
  • Světové rekordy
  • Motorka se neřídí rukama, ale přenášením váhy
  • Technický stav motorky je alfa a omega

Začátky na motorce cesta na přední kolo

Pepa k motorkám přičuchl, když mu bylo 13. Půjčoval si od známého lesáka pionýra výměnou za klejky a jezdil s ním po lese. Později viděl video od Garyho Rothwella, který jezdil na předním a zadním kole. Tak ho to zaujalo, že začal chodit trénovat na letiště. Celý rok se tam sám plácal, ale nespadl ani jednou… teda jednou, když už moc blbnul a zkoušel stát na nádrži na jedné noze (a ta mu sklouzla).

Světové rekordy

Na své cestě streetfightera a kaskadéra Pepa nasbíral několik světových rekordů a 3 z nich jsou dokonce zapsány v Guinessově knize rekordů. Ten nejhrubší a nejzákladnější je z roku 2002: rychlost jízdy po předním kole motocyklu: 234 km/h Já nejel na motorce víc než 180 takže, 234 na zadním je pro mě docela kosmická představa. Doporučuji shlédnut toto dobové video, už jen ten komentář mi připadá vtipný. https://www.youtube.com/watch?v=vp0fL9w7hxk Zajímavé je, že se při stuntu nikdy vážně nezranil. Jeho nejvážnější zranění je z provozu a nemohl mu nijak zabránit. Předjížděl Škodu 100, které zrovna, když ji míjeli, praskla poloosa. Auto ho strčilo do protisměru a rázem byl na šrot. Všechno železo co má v sobě má z téhle nehody, kterou nezavinil a nemohl ovlivnit.

Pepa Sršeň na Facebooku

Doporučuji Pepu sledovat na Facebooku. Přispívá velmi často a jeho styl je hodně osobitý. S ničím se moc nemaže. Jak říká, Facebook vlastně nemá rád, ale když pochopil, jak snadný je to způsob mluvil k ostatním, pustil se do toho. Některé jeho názory jsou kontroverzní, ale každopádně jsou vtipné.

Motorka se neřídí rukama, ale přenášením váhy

Jeho typické problematické téma je, zda se motorka řídí rukama nebo ne. Než si uděláte svůj názor, doporučuji se podívat na video, který pro ten účel natočil https://www.youtube.com/watch?v=VAF8edoL54U&feature=youtu.be Pro ilustraci stylu a obsahu cituji z Pepova profilu: „… do zatáčky pomalu, ze zatáčky rychle! nikdy ne do zatáčky rychle, pak se posrat, začít brzdit a čumět na ten strom v půlce zatáčky...!! voči! voči! voči! a zase voči!! čumim kam chci zatočit!!  jezdit, jezdit, jezdit, jezdit - a zase jezdit!  jestli ste to dočetli až sem - tak zvedněte prdel a BĚŽTE JEZDIT! …“ Během rozhovoru jsme mluvili o příspěvku, jak si Pepa představuje svůj ideální den … pro zvědavce, zde je odkaz https://www.facebook.com/180739014053/photos/a.10150590983664054.407908.180739014053/10152667064224054/?type=1&theater

Pár základních tipů

Oči, oči, oči. Oči jsou absolutní základ. Lidi koukají 2 metry přes sebe a to je chyba. Do zatáčky pomalu, ze zatáčky rychle. Brzdění je základ, když neumím brzdit, neměl bych lézt na motorku. 300 rovně umí jet každej „Musíš umět zastavit z rychlosti, kterou běžně používáš. Když se koukáš, nebudeš se lekat, nebudeš stuhlej a nevyrábíš pád.“ „I moto učebnice uvádí, že efektivita brzd je 70% předek, 30% zadek. To ale plošně neplatí. Liší se to podle typu motorky a zatížení. Například motorky, které mají váhu vepředu – naháče, silniční motorky – nemají při prudkém brzdění na zadním kole skoro žádnou trakci a tím pádem i efektivita zadní brdy je tím pádem menší. U chopera, velkého cestovního endura nebo pokud mám spolujezdce to zase bude jinak – víc váhy na zadním = větší brzdný efekt.“ Pozor na práci se spojkou, která se nevymačkává současně s brzdou, ale až později. Jinak se zbytečně obírám o brzdnou sílu motoru.

Jízda za mokra

„Brzdění v přímém směru není takový problém, motorka v přímém směru zvládne hodně moc. Průser je, když se to někde leskne. Lidi jezděj brzda, plyn – nejezděj plynuje – nekoukají dopředu.“

Technický stav motorky je alfa a omega

Jak Pepa říká, měli jsme při našem rozhovoru začít od technického stavu motorky. „Dokonce i servisy mají často špatnou kvalitu. Motorky, které z nich vyjíždějí, nejsou kolikrát technicky správně připraveny.“ A dostáváme se ke stavu pneumatik. Když nejsou nafoukané správně, je snížená adheze a vzniká problém. Pepa nosí na kurzy pumpičku, aby si to lidi zapamatovali.

Jak se foukají pneumatiky?

„Jednoduchá rada – vzduchem, za studena, podle doporučení výrobce motorky. Po zahřátí přibudou 2-3 desetiny atmosféry.“ Pozor na pověru, že podhuštěná guma lépe drží. Není to pravda. Poruší se správný tvar gumy. Ta pak přiléhá na silnici jinak, než je navrženo. Nesprávný předpoklad je, že se více rozplácne a má větší styčnou plochu. Ale opak je pravdou. „To nemám ze své hlavy, ale od výrobců.“ Jednoduchá rada – foukejte si gumy často a podle výrobců motorky

Stále se zlepšující technika je pro dobrou jízdu kontraproduktivní

„V momentě, kdy se lidi spoléhají na systémy, tak se stane průser. ABS, kontrola trakce, mapy jízdních režimů – lidi spoléhají na to, že je to podrží, jezdí špatně a dělají chyby ... lidi pak tahají daleko víc, než kdyby měli zdravý respekt, že to ta motorka nemá.“

Na lachtana – největší zlozvyk v Čechách

Máš na stupačkách prostředek nohy? To je dobrý na enduro, ale ne na silnici. Cit je tam, kde končí bříška a začínají prsty. Kdo jezdí na lachtana – přesahují mu nohy přes stupačky, dřív si škrtne a lekne se.

Motoškola

Před 9 roky byl poprvé jako instruktor na okruhu, posléze si založil vlastní motoškolu „v běžném provozu“. „První rok to bylo těžký. Lidi tomu nedůvěřovali.“ Pepa teď jde do 6. sezony a lidi se hlásí rok dopředu. Pepa chce důsledně zachovat individualitu, max 3 lidi na instruktora. Škola je důležitá, ale nepomůže nikomu, kdo pak nejezdí. Ráno teorie – to je stěžejní (60-90 min). Frekventanti si musí hezky zapisovat – technika motorky, technika jízdy, brdy, průjezd zatáčky. Pak se vyrazí do provozu.

Co se učí

Dávkování brzd – nikoliv krizové brzdění. Čili plynulé brzdění. Brzdit tak, abych plynule zastavil tam, kde chci. „Učím je spíš než řešení krizových situací – tyto situace předvídat a eliminovat. Kromě zvířete ovlivním skoro všechno.“ Jízda v provozu neznamená po městě, ale v provozu mimo město. Lidi mají problém hlavně na silnicích, kde není středová čára. Nejedou na správné straně. „Držet si své hájenství a nenajíždět do protisměru.“ Zaujalo mě, že Papa na motorce nezdraví. „Co to je za přiblblej vole fór, mávat na každýho kdo jede proti mně. To jako, že jsme všichni motorkáři? Já ty lidi neznám, já se věnuju řízení.“

 Rada nakonec

„Ať se lidi podívají na Facebook a pročtou si to. Nemějte z jízdy strach ale respekt. Strach vytváří chyby. Jezděte na motorce tak, jak kdyby váš všichni kolem chtěli zabít. Jako kdybyste stále jezdili na vedlejší silnici a předvídat. Starejte se o motorku a často foukejte gumy.

Odkazy

Gary Rothwell inspiroval Pepu, aby začal zkoušet svoje první triky. Tady jsem prolinkoval do jeho galerie, kde se pokouší jet na zadním v sedmi lidech! http://www.garyrothwell.com/index.php/gallery/7up-wheelie Pepova vlastní stránka http://www.pepa-srsen.cz/svetove-rekordy Pepova škola http://www.motoskola-srsen.cz/ Pepa na Facebooku https://www.facebook.com/pages/Josef-%C5%A0iler-aka-Pepa-Sr%C5%A1e%C5%88/180739014053 Vzpomínka na Streetfigher Days 2001 http://www.motorkari.cz/motoakce/clanky/streetfighter-day-2001-42.html 5.10.2002 vtipné retro video zachycuje Pepovy světové rekordy https://www.youtube.com/watch?v=vp0fL9w7hxk Pepa předvádí jízdu bez jedné ruky a posléze zcela bez držení https://www.youtube.com/watch?v=VAF8edoL54U

Související články

Pro milovníky silnice tu můj oblíbený rozhovor s Kamilem Holánem o přírodních okruzích a ostrově Man. www.kolamadolu.cz/zavod-ostrove-man-hlavne-doje-t-prezit-kodo-005/ Pepa je zástupce ostřejšího přístupu. Komu má raději něco klidnějšího, může si poslechnout jak se na bezpečnou jízdu dívá Míra Lisý www.kolamadolu.cz/mira-lisy-bezpecne-na-motorce-kodo041/ Máš nějaké osobní zkušenosti s Pepovou školou bezpečné jízdy? Nebo s nějakou jinou? Myslíš si, že je to důležité? Tvůj komentář mě zajímá, napiš mi. Měj se fajn a hlavně kolama dolu Aleš

9 komentářů

  1. Miklíková Jarmila 20.10.2014 (14.23)

    Jezdím 100-rokůůůů a hodně toho nevím,čtu s otevřenou pusou…….díky…..

  2. Olda 20.10.2014 (21.41)

    Super, parádní rozhovor.. díky :)

  3. Martin Komrska 21.10.2014 (13.31)

    Super! Jeden rozhovor je víc jak 1000 řádků na FB. Tím co jsem si vyslech jsem pochopil, jak to Pepa na FB myslel a tímto se mu omlouvám za oponenturu :-D

  4. martin 21.10.2014 (20.44)

    dobrej rozhovor
    interesantní host, o tom žádná – Pepa S. je pojem a je radost ho poslouchat.
    A i technická kvalita nahrávky je o poznání výš!
    jen tak dál Aleši!!

  5. Petr K. 7.11.2014 (18.17)

    Rozhovor dobrej. Pepa to říká po svým a je fajn, že je ochoten předat své zkušenosti veřejnosti.
    Jen bych se příště přimlouval – udělejte něco s kvalitou zvuku! Dík

  6. Pepa 13.1.2015 (20.50)

    Perfektní rozhovor. Na Sršně jsem původně měl jiný názor, ale budu jej muset přehodnotit – není to nejspíš takovej namachrovanej blbeček, jak se tváří – má to v hlavně hodně srovnaný a říká věci tak, jak jsou. A to velmi oceňuju. Naopak bych nyní rád do jeho školy, protože zlepšovat se může každej (a taky si opravdu finálně vyvrátit mylný názor na něj) a podle slov Sršně má hodně co předat – škoda, že je skoro celý rok 2015 vybookovaný, takže opravdu až za rok ;)

    Díky za tvou práci, Aleši, zhltl jsem všechny díly a nejen, že se to fajn poslouchá, ale člověk si hodně rozšíří obzory a dostane plno cenných rad, které jako samouk nemá kde vzít a vysedávat u diskuzí není ono. Na to není čas, přeci motorka nebude stát v garáži, zatím co čtu názory někoho, kdo si myslí, že je to tak a tak, nebo přeskakovat žabomyší války o tom jaká motorka je lepší, protože jí zrovna dotyčný má a že ostatní jsou looseři :)

  7. Zdeněk 12.3.2015 (16.42)

    Ahoj u Pepi jsem byl na kurze a myslím ,že nebylo nic, co by nevedlo k zamyšlení nad mým dosavadním ježděním.Opravdu je stále co zlepšovat a myslím,že je to vidět i na silnicích.Při kurzu přijdete na to ,že děláte chyby,který se vám zatím nevymstily,ale už jste je třeba i zvládnul díky tomu,že jste to ,,udržel,,po kurzu pak víte ,že to jde i jinak.Sršen je dobrej a ví o čem mluví.Hezkej den a kolama dolů.Zdeněk

  8. Laďa 6.12.2018 (13.55)

    Pepovu motoškolu doporučuji. Hodně to pomůže. Kdykoliv jsem se na něj obrátil o jeho názor, vždy jasně a věcně poradil. To dokazuje, že je pohodář a dobrý chlap.

  9. Luboš 10.5.2019 (12.49)

    Rozhovor jsem našel náhodně, Pepu znám skoro ze všech videií na YT, ale tento rozhovor je snad nejlepší(odborně, lidsky atd.) a nejzábavnější co jsem kdy slyšel. Hodinu jsem měl zavřené oči a hltal….pustim si ho znovu….Veeeeeelka pochvala pro oba za mikrofonem.

Napsat komentář: Miklíková Jarmila Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít