Pro Ural za Ural (KoDo029)

Tento díl je v archivu. Celý archiv si můžeš koupit tady.

Hostem 29. jízdy je Pavel Kučera. Propagátor ruských motocyklů Ural a Dněpr. Povídali jsme si o jeho cestě pro motorky Ural za Ural. Tedy cestě pro nové motorky do továrny v sibiřském městě Irbit a cestě na nich zpět.

O čem se mluvilo

  • Cesta k sajdkáře
  • Ural se vyrábí dodnes
  • Pro Ural za Ural
  • Probouzející se Sibiř
Pavel je průkopník motocyklů Ural a Dněpr v České republice. Není první (a asi ani poslední), ale v současnosti jistě největší. Je současně hrdým majitelem domén www.ural.cz a www.dnepr.cz, kde motorky nabízí. Tyto dvě krásné čisté domény získal zadarmo od spekulantů. „Stačilo jim pohrozit, že si pro ně přijedou z východu, a rádi je vydali :).“

Cesta k Uralu

U Uralu samozřejmě nezačal. První motorka byla na rodičích vyvzdorovaná Babetta. První velká motorka pak Moto Guzzi Sp 1000. První motorku Dněpr 16 si koupil v roce 1993 na inzerát, namísto původně vysněného Harley Davidson. Složili mu ho z korby a byl jeho. Zaplatil prozřetelně o 5.000 korun míň a tak nakonec získal i papíry (což asi prodejci původně neměli v plánu).

Kolik lidí sajdkára uveze?

Na sajdkáru se nevztahují žádná speciální omezení. Dle zákona je pouze potřeba dodržet počet míst k sezení. Čili co se vejde. Pavel vozí na Uralu celou rodinu, žena dozadu a 2 malé děti s helmičkami do vozíčku.

Motocykl Ural se vyrábí dodnes

Ural se dodnes vyrábí ve městě Irbit, 200 km za Uralem. Vyrobí zde 1200 až 1500 motocyklů ročně. Při životě továrnu drží jen velké nadšení. Zajímavostí je, že 50% produkce spolkne vývoz do USA. Přestože motorky vycházejí z původní a prověřené konstrukce, prochází nezbytnými drobnými úpravami, aby mohly na současné silnice. Typickou úpravou jsou nové kotoučové brzdy. Přesto si motorka drží svůj původní charakter a pro necvičené oko, stále vypadají jako hezky udělaný veterán.

Ural = sajdkára

Ano, standardní podoba Uralu je motorka + sajdkára. Pavel už má tuto kombinaci tak zažitou, že sólo motorky nazývá s mírným despektem v hlase jako „nekompletní“ :). „Samostatně dodáváme motorku pouze pokud na tom zákazník opravdu trvá. Pak ji dostane za 3 měsíce. Je to zakázková práce a musí se upravit.“ Jinak se standardně motorky do Čech vozí z centrálního skladu v Rakousku, kde stojí v bednách ve třech patrech.

Pro Ural za Ural - jak vznikla myšlenka

První myšlenka byla přivézt do továrny motocykl zakoupený před 10 lety a odjet s novým. To by ale bylo moc časově náročné. Nakonec se jelo jen pro nový.

Navigace?

GPS byly zakázané. Jediné navigační zařízení byl globus.

Na cestě

„Vyrazili jsme v dubnu. Je to doba, kdy se Sibiř probírá po zimě a všude je voda. Takže špatný termín, ale jinak hrozně zajímavé.“ Letělo se stylově  s Ural Airlines do Jekatěrinburgu a pak následovalo ještě 200 km do Irbitu. Ve skupině byly 4 motorky a 8 lidí. Všechno pořádně napakované. Vařečka se vyřezávala z břízy a hrnce se koupily na místě. „Přijeli jsme do zmrzlého města Irbit. Teplota kolem nuly. Mrazivý vítr. Nepomáhalo nic.“ Pro cestovatele to nebylo nic nového, mají zimní ježdění rádi a věděli, co je čeká. Cestou postupně přicházela obleva a les během dvou dnů roztál. „Všechna pole plavala. Ze silnice nelze sejít, protože by člověk okamžitě zapadl do bahna. Naráz začalo být teplo. A čím víc bylo teplo, tím víc bylo vody. Tohle probouzení přírody bylo moc zajímavé. Nicméně teplota neustále pod 10 stupňů.“

Petrohrad a domů

Krásné město s atmosférou. Povinná fotka u Aurory. Pak ještě jedna konspirativně a na rychlo před palácovými dveřmi do Zimního paláce. Následuje už jen 1600 rychlých kilometrů přes Pobaltí a jsme doma. Cesta trvala celkem 21 dnů, ale hrozně rychle to uteklo.

Technické problémy

Cestu doprovázely samozřejmě drobné technické problémy. „Motorky si kvůli této cestě prošly středověkem. Díky masivnímu zatížení, se našly i věci, které by se při běžném provozu v Čechách ani neprojevily.“ Za poznámku stojí, že motorky dostaly v továrně bez značek. Ty se jim podařilo získat až v Estonsku.

Odkazy

http://www.ural.cz/ http://www.dnepr.cz https://www.facebook.com/MotocyklyUral

Související články

Kdo chce vědět víc o cestování na Sibiři, doporučuji podívat se na sibiřské dobrodružství Michala Ponci http://www.kolamadolu.cz/sibir-neni-zmekcilce-kodo-010/ Mějte se fajn a hlavně kolama dolu ! Aleš

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít