Around Africa – Afrika dokola 1. část (KoDo 022)

Tento díl je v archivu. Celý archiv si můžeš koupit tady.

Hostem 22. jízdy je Martin Poubes Pouba. Povídali jsme si o jeho cestě Around Africa. S několika kamarády se rozhodli na motorce na 4 etapy objet Afriku. O čem byla řeč
  • Začátky na motorce
  • Magadan, Omán
  • Jak vznikl nápad objet Afriku?
  • Co s sebou na cestu
  • Písek … jak ubereš tak deš !
  • Maroko, Mauretánie, Mali, Burkina Faso, Benin, Nigérie, Kamerun
  • Motorka Honda XL600LM
Začátky na motorce „Motorky pro mě od nějakých 10 let vždycky znamenaly hrozně moc, od mopedů,  přes Pionýry a Simpsony.“ Po vojně se znovu vrátil k motorkám. První byla Jawa 500 OHC překopaná na chopera. „S kamarádem Liborem jsme seděli v hospodě,  četli Motocyklové noviny a z nich se dověděli, že je sraz v Anglii, tak jsme na sebe kývli a za týden jsme vyrazili do Londýna.“ Přes pár drobných defektů dorazili do Anglie a dokonce vyhráli i několik cen. Následovaly další cesty, první byla na východ na Bajkal, pak střední Asie a vyvrcholilo to cestou do Magadanu. Posléze přibyly místa jako Írán, Omán, Arabský poloostrov, Jižní Amerika, Aljaška, Kanada, Severní Afrika, 2x doprovázel Dakar. Omán Omán objížděli hezky dokola. Mají svou partu 3-5 lidí a vždy jede komu to zrovna vyjde. „V pěti už musíš být hodně sehraný aby ses vůbec někam dostal. Ale zase je večer lepší sranda.“ V Ománu v těch největších vedrech „furt leželi pod nějakým šutrem a nebo v nějaké tůňce. Postavíš motorku, ta ti udělá 20 cm stínu a v něm se snažíš přežít přes poledne.“ 48 stupňů! Objeli Omán dokola a ještě se vrátili po ose. Jak vznikl nápad objet Afriku To takhle zase spolu sedíme a první říká: „pojedeme do Afriky... ale kam... no až dolu ... no ale tam už pár lidí bylo ... pojďme to vzít i zpět nahoru ... to by trvalo moc dlouho, pojďme to vzít na 4 etapy... to tam ale budeme muset nechat motorky ... tak si pořídíme staré hodny co tam můžeme nechat a opraví se kladívkem…“ Rozhodli se pro osvědčené Hondy HL600LM, která má už v základu nádrž na 27 litrů. Takovou motorku dnes koupíš za 22-25 tisíc. Repase stála 5000 Kč (má levné a šikovné kamarády). Co s sebou na cestu „My už jsme zkušený, my si bereme hrozně málo věcí. Prachy, dvoje slipy a jedny stejně zbudou.“ Tentokrát si nevzal ani hadry do deště. V tom vedru byl rád, že se ochladí. Jezdí v trekových botách, protože v nich může potom chodit a nemusí vozit dvoje. Po první etapě byly tak hustý, že je raději nechal v Kamerunu. První etapu jelo 5 lidí: Zbyněk Janoušek, Roman Florian, Renda Zelenka, Standa Tikal a já. Nevzali si moc věcí, ale raději si nabrali náhradní díly. Vyrazili dodávkou z Prahy do Španělska. Vezl je Renda Zelenka, který rodil a proto nejel. Na jeho stroji vyrazil Martinův syn Martin. Projeli offroadem celé Maroko. Dufíno - specialista na mapy jim je dopředu nahrál. Romanova motorka brala 1 litr oleje na 150 km, což se trochu prodražovalo. Písek … jak ubereš, tak deš! 1. etapa tedy začala v Maroku a končila v Kamerunu, hlavním městě Yaoundé. Mauretánie, Mali „V Mali byla válka, ale to nás nezastavilo. Samozřejmě jsme nevěděli do čeho jdeme. Tady už jsme chtěli něco vidět - Timbuktu a území Dogonů – ale kvůli konfliktu jsme se tam nedostali.“ Po cestě je povinně musela doprovázet vojenská eskorta. Je to vládní nařízení, že každý kdo přijede na hranice dostane eskortu … ale taky si ji musí zaplatit. V Mali začala ta pravá Afrika – Afričanky, baobaby... cestou rozdávají propisky nebo svítící fosforeskující tyčky a bonbóny (to už je osvědčené) Burkina Faso – jedna z nejchudších zemí Afriky a na první etapě se jim líbila nejvíc. Je zde hodně křesťanských enkláv, takže zase opět začalo pivo J Objevili se i národní parky se zvířaty. Už se bylo na co dívat. Benin – auto by tuto cestu neprojelo. Jak se naviguje? Připravíš základ dopředu podle map a pak cestou improvizuješ. Benin byl krátký, opět tam měli pivo. Nigérie „Pomyslná čára a všechno je úplně jinak. Nigérie to bylo peklo. Za prvé je obrovská a za druhé v ní vyhlášeno stanné právo. Přísné policejní kontroly. Všichni mají samopaly.“ Za vesnicí je připraveno prkno pobité hřebíky a platí se. Pod stromem čeká dítě, a jak tě vidí, zatáhne za provázek a prkno vyjede. Kamerun Hranice zdobí cedule „Vítejte v Kamerunu řeky svobody a míru“. Opět pomyslná čára a usměvaví lidé.  Hezká džungle. Za ní asfalt a po něm nakonec dojeli až do Jaoundé. Zde vyhledali Frederika, na kterého měli dopředu kontakt. U něj na dvorku nechali motorky, kde pak také dalších 11 měsíců stály. Uskladnění bylo jednoduché, přikryli je na místě koupenou plachtou. Náklady a délka 50.000 Kč / měsíc  a půl Odkazy Facebook https://www.facebook.com/martin.pouba Foto zdroj Facebook Stanislav Tikal  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít