Co neubrzdíš, to neukecáš. A co na to ABS?

„Brzdění je základ, když neumím brzdit, neměl bych lézt na motorku. 300 rovně umí jet každej.“ (Pepa Sršeň) Brzdění je základ, v tom má Pepa jasno.  Dost jsme se tomu v rozhovoru s ním věnovali. Zmínil test, kdy na motorce bez ABS přebrzdil motorku s ABS. O co tedy šlo. Vzniklo to jako facebooková sázka. Michal obhajoval, že nejnovější systém ABS zastaví motorku rychleji, než by to dokázal zkušený jezdec. Pepa s ním samozřejmě nesouhlasil. Postupně se to nafouklo, k akci přistoupili i další hráči jako TÜV SÜD nebo Bezpečně na motorce a finanční výnos akce – tedy sázky účastníků šli ve prospěch občanského združení Keep respect. V klíčovém souboji opravdu Pepa na Triumph Speed Triple s vypnutým ABS porazil Michala na BMW K1300R s ABS. Testy ale pokračovaly dál. Soutěžilo víc jezdců na různých motorkách (celý test zde).

A co je výsledek?

Většina komentářů test shrnuje asi takto: špičkový jezdec dokáže brzdit lépe bez ABS. Pro průměrného nebo slabšího jezdce je to ale dobrý pomocník. Zafunguje hlavně tehdy, kdy se brzdí náhle, zbrkle – a dochází k přebrzdění, smykům a pádům. Většinu odpůrců přitom uspokojí možnost ABS ručně vypnout. Zajímalo by mě, jestli na to pak opravdu myslí – za sucha vypnou a za mokra zapnou, ale to by byla jiná debata. Problém přechytralých motorek může být, že na to jezdec moc spoléhá a jezdí za hranicí svých možností. Asi by to chtělo nejdřív se naučit na motorce bez ABS, naučit se zákonitosti a teprve pak si třeba vychutnat ten "větší" komfort.

ABS v terénu

Test se týkal pouze jízdy na silnici. Jak, ale funguje ABS v terénu? Tady je odpor mnohem větší. Při projíždění fór jsem našel jen málo hlasů, kteří si mysleli, že to pomůže. Nejčastěji se mluví o problémech při prudkých sjezdech. Protože euro-vševědové (určitě samí zkušení motorkáři) mají na věc jasno, bude asi od 2016 ABS povinnou součástí všech nově vyrobených motorek. Jak to řeší například Husquarna, se píše třeba v tomto článku od Motouhouse.

Video

Na youtube lze najít videa, kde se pokouší názorně předvést, jak dobře ABS funguje. Tato dvě od Hondy jsou dost oblíbená … i když mě přijdou trochu tendenční – takže je to spíš pro zasmání, jak se na motorce jezdí bokem.

Kam dál?

Komu to nestačí, může se podívat na pár další článků nebo diskusních fór, ale vlastně je to furt dokola. Motouhouse: šéfredaktor si to dává s redaktorem http://www.motohouse.cz/zaostreno-na-protiblokovaci-system-abs Články na fórech Varadero.cz, SuzukiBandit.cz, VStromKlub.cz, BMWGS.cz A co ty, jak vidíš ABS za sebe: ANO nebo NE? Napiš svůj komentář pod článek.

Související články

Doporučuji si poslechnout celý rozhovor s Pepou Sršněm: Motorka se neřídí rukama Aleš

2 komentářů

  1. Jirka 24.11.2014 (16.30)

    Ahoj Aleši, pěkný článek.
    Snad jen v odstavci o ABS “za sucha vypnou a za mokra vypnou, ale to by byla jiná debata” Nemělo by tam být “za mokra zapnout” aspoň já bych na vodě to nechal zapnuté.

    Jsem rád, že jsem objevil Kolamadolu.cz rád si v práci pouštím tvé podcasty. Moc mě to baví. Rád takhle cestuju s vámi…
    Ahoj přeju samé zajímavé témata. Jirka J.

Napsat komentář: Aleš Poláček Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít