MÝTUS #1 Tenhle sport není pro starý

Všiml sis, že motorkáři nemají moc dobré jméno? Dokonce skoro nikdo z mého okolí nechce, aby se o něm mluvilo jako o motorkáři. Většinou je z toho takové indiánské „ten kdo jezdí na motorce“. Rozhodl jsem se tedy začít postupně bourat některé zažité mýty. Dnes je to MÝTUS #1: tenhle sport není pro starý Lidi si myslí, že motorkáři jsou mladí, rychlí, bezohlední a vůbec dárci orgánů. A mnozí bezpochyby jsou. Za poslední rok jsem udělal 45 rozhovorů a takovej nebyl ani jeden. Dokonce Kamil Holán, který by se dal považovat za blázna, protože závodní na přírodních okruzích, závodní jen na uzavřených tratích a ve volném čase honí svého Triumph Truxton a drží se hesla užít si dvojnásobnou radost při polovičních rychlostechjízda #5. Ale zpět k mému mýtu. Mladí jsou možná rychlí a jsou proto víc vidět, ale staří – nebo raději zralí ? – a zase dojedou dál. Dokážu to na 5 příkladech. Anglický novinář Ted Simon se v roce 1973 vypravil na Triumph Tiger 100 kolem světa. Ne, že by to byl fanda do motorek, motorka pro něj byla jen dopravní prostředek. Cesta mu zabrala 4 roky, najel 103,000 km  a projel 45 zemí. O cestě napsal 2 knížky Jupiter´s travels a Riding high. Ve svých sedmdesáti se rozhodl, že si cestu zopakuje, aby se podíval, jak se svět změnil. Na BMW R80GS projel v letech 2001-2003 téměř tu samou trasu a napsal novou knihu Dreaming of Jupiter. Kdo by chtěl, může se inspirovat fotkami z obou jeho cest na adrese http://jupitalia.com/twice-around-the-world/first-journey-around-the-world/photo-gallery Česká penzistka Jana Krutilová brázdí se svým manželem svět v jedné stopě (občas se sajdou). Je to holka do nepohody. Ve svých 61 letech loni strávila ve stanu mimo kempy 180 nocí. Líbí se mi její heslo „nesmíte být měkcí“. U mikrofonu jsem ji vyzpovídal v jízdě #44. Závodní šestidenní Jaromír Tupý. V květnu oslavil 80 let s furt jezdí. K tomu se v prosinci koupe ve Vltavě a pravidelně dává krev. Nedávno o něm psali v rakovnickém raportu. Motorkáři nad 60 je spolek mladíků (a mladic) co to ještě s motorkou myslí vážně. Nejstarším členem je právě Jarda Tupý a kdo by se chtěl přidat, může zde http://motorkarinad60let.webnode.cz/. Veteránista Honza Täubel. Na rozdíl ode mne na tom umí nejen jezdit, ale celý to rozebrat, opravit a znovu postavit. Když s námi na podzim vyrazil jezdit do Vietnamu, bylo mu bylo 65. A rozhodně z naší party nebyl nejpomalejší. Rozhovor z této cesty, byť ústy jiných účastníků v jízdě #4. Tak co, přesvědčil jsem tě? Myslím, že MÝTUS #1, že tenhle sport není pro starý úspěšně VYVRÁCEN! Znáš i ty nějakého podobného borce? Do kolika let se chystáš jezdit? Napiš mi komentář pod článek. Měj se fajn a hlavně vždycky kolama dolu Aleš

11 komentářů

  1. Petr 10.11.2014 (16.52)

    Ahoj, články jsou super, povídání taky. Mě je 43 let a v podstatě jsem začátečník, takže z toho plyne, že jezdit budu co nejdýl, pokud bude na čem a za co :-). Kdo je motorkář, kdo ne, těžko říct. Je to věc názoru a slyšet to k životu nepotřebuju. Co však jo, je jezdit. Není nic hezčího, než vyrazit za slušného počasí projet si pár zatáček a vrátit se domů zdravej s hubou od ucha k uchu, prostě spokojenej

  2. luďa 10.11.2014 (18.16)

    chci jezdit až do smrti ;-) :-) :-D

  3. Potok 10.11.2014 (18.38)

    Do kolika let věku se dá jezdit? To záleží na mnoha faktorech.
    Faktor první: Zdraví. Těžko šráfovat cesty se zeleným zákalem, dnou, revmatismem a podobnými neduhy. Pokud nic z toho nemáme, je tu faktor druhý: Finance.
    I to nejstřídmější motorkaření stojí peníze. A nikdo netuší, kolik jich při našem odchodu do důchodu budeme mít. Tedy pokud zrovna nejste úspěšný podnikatel, který naloupal nějaké ty miliony, zabezpečil se a firmu předal synovi. Pokud hodláme žít jen z důchodu, který nám pošle stát, na motorku toho moc nezbude..
    Faktor třetí: Lenost, nadšení, nebo jak tomu chcete říkat. Když je člověku víc roků, je trochu línější a pomalejší než za mlada. To je taky ovšem individuální, stejně jako s tím zdravím.
    Pokud se tedy všechny tyto faktory potkají v dobré konstelaci, lze jezdit do vysokého věku, dokud se na nějaký stroj vyškrábete, tedy přehodíte nožku přes sedlo. Viděl jsem na You Tube chlapíka 80 let starého jak se prohání na Pérákovi po dědině. A to je myslím cesta. V takovém věku už asi nebudeme nikdo trhat rychlostní rekordy, ale kochací jízda na nějakém veteránovi nebo chopperovi může vydržet opravdu do vysokého věku. Hlavně nebýt už nějakým způsobem nebezpečný svému okolí. Víme prd, jak bude na silnicích vypadat situace a provoz za nějakých 20 let. Třeba už ani nepůjde vyjet pro přeplněnost komunikací…

    • Honza 13.11.2014 (11.41)

      Skvěle shrnuto, souhlasím a dívám se na to stejně. Zdraví, peníze, chuť, a já přidám ještě čas jako další faktor – to jsou nutné předpoklady pro jízdu v jakémkoli věku.

  4. Plameňák 11.11.2014 (6.21)

    Mému otci bude za pár týdnů 57 let (takže vcelku mladej kluk) a vloni se mnou začal po dlouhé době zase jezdit na motorce. Jezdí se mnou po celé republice a letos sme zavítali na krátký výlet do Polska a příští rok když to vyjde, by sme chtěli vyrazit do Rumunska.

  5. Miloš 11.11.2014 (17.07)

    Zdar mám 46,jezdím od roku 92 a doufám že to pojede až co to pujde…..červen=Portugalsko-Španělsko,jak říkáš –kolama dolu.

  6. aoc 13.11.2014 (17.53)

    Mojí mamince je 63 let a pořád jezdí .Tak že v těch letech život začíná.

  7. Opl 16.11.2014 (7.41)

    Na srazu na Balcárce i jinde na veteránech potkávám “dědky”,kterým táhne na 80.V očích mají stále jiskru a tak ta moje lednová šedesátka není nic.Letos mám za sebou Korsiku a Sardínii na BMW.Příští rok již vymýšlíme.Takže dokud se udržím budu jezdit,no a až se neudržím,tak přesednu na sajdu.
    Mimochodem dovolená se sajdou nemá chybu.

  8. Kamil 4.12.2014 (20.46)

    Ahoj,
    mám pade a za mne, je to jen číslo. Samozřejmě souhlasím, že záleží na zdraví a dalších faktorech. Jezdím víceméně od roku 1980, začínal jsem na péráku, na kterém jsem jezdil do školy na “černo”. Respektivě šetřil jsem na mustanga, ale pérák přišel tak nějak sám a za dobrou cenu. V dnešní době stále sedlám Jawy, r.1960,1978 a 1991, střídám je podle nálady a zamýšlených cílů a vzdáleností. Je to srdeční záležitost, trocha nostalgie, jednoduchost opravytelnosti na cestě, krásy a cestovní spokojenosti. Měl jsem možnost vyzkoušet i jiné stroje, ale Jawa je Jawa. Nedám na ni (do roku 1991 včetně) dopustit. A jezdit budu, dokud budu moci. Vzhledem k mé vitalitě a rozhodnutí dožít alespoň 120ti let, to bude ještě hódně dlouho, co budu brázdit oceány cest.
    Přeju všem kolama dolů a kopu optimismu.

  9. Jaromír Tupý - veterán 34 28.12.2015 (18.15)

    Ahoj mladíci – neřešte věk, to je jenom číslo z mnoha ! Je mi 82, na motorce řádím celý život, medaile z mezinárodních terenních závodů na Javě 500 (Šestidenní,Evropský pohár atd) jsem daroval do muzea hist.motocyklů, sám se tam ještě nehodlám usadit-loni na mém čopru jsem skončil na čísle 8.000 ujetých kilometrů a nepokládám to za konečný limit. Motorka-to je relax,pohoda,dobrá nálada atd.,při jízdě neřešíte co vás kde bolí, nemyslíte na rok narození !! Míra

  10. Jiří Jaroš 31.12.2020 (17.56)

    Je mi 67.Loni jsem opět začal jezdit po tak asi 25 letech. Na rozjetí Visiona Letos CB 500X. Od dubna cca 12000km. Jezdím zatím radši sám abych si mohl volit tempo. Přece jenom sebou nechci někde plácnou nebo někoho zdržovat. Courám se po Česku. Snažím se objet republiku zatím hvězdicově mám to od Božiho daru k Bartošovicům.Příští rok 21 bych bych se rád podíval do Finska nebo projet Hanibalovi průsmyky. Snad už ten sajrajt dá pokoj o já přežiju očkování. Stáří je dar tak ho užijme. Všem hodně zbraví. Jiří

Napsat komentář: luďa Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít