Technická kontrola na motorku aneb jak ji neprojít (KoDo100)

Technická kontrola na motorku je strašák posledních dní. A přitom je to tak jednoduché. Stačí jen vědět na co si dát pozor. Robert Vacek z Autoklubu to ví a rád se o své know-how podělil. Připravte se na 90 minut nalejvárny ... ale budou samozřejmě i historky ze života.

Technická kontrola na motorku a na co si dát pozor

Téma je to rozsáhlé, aby nám to Robert mohl zjednodušit do 90, musel pro to nastudovat tisíce stránek různých materiálů. Pro ty, kteří hledají zjednodušenou radu, je to asi takto: Co mám na motorce musí odpovídat předpisům. Ve většině případů to znamená, že jednotlivé části homologovány. Výčnělky, jako padáky a kufry, nesmí přesahovat půdorys motorky. Lepší než řídit se takto prostým prohlášením je ale poslechnout si celý rozhovor nebo si přečíst článek, který na toto téma Robert napsat – a do budoucna bude doplňovat a aktualizovat.
Není toho úplně málo co musel Robert pečlivě nastudovat
Není toho úplně málo co musel Robert pečlivě nastudovat
Odkazy Autoklub České republiky Jak neprojít technickou na motorku – 1. díl: Kola a pneumatiky Související články Dnešnímu technickému tématu je neblíže rozhovor se staviteli motorek, jízda č. 78: Je libo café racer či scrambler aneb custom scéna v Čechách

33 komentářů

  1. mamlin 26.4.2016 (21.44)

    Aleši díky moc za článek (reportáž)
    je super míti informace na jednom místě, já osobně se tomu již nějakou dobu věnuju a sbírám střípky informací. Něco je logické, to je pravda něco je opruz a buzerace. Samotné podání zákona není asi podle (selského rozumu který máme používat)
    Už jen to, že zákon platí 4 měsíce a nebýt lidí jako ty, Roberta, Touratechu tak se nikdo nic nedoví. V každém případě díky, teď jsem byl obhlédnout zrcátka a výfuk na moto, měl bych být asi v klidu.) Doufám, že atesty na moto oblečení neprojdou, nebot, žádné atesty doted nejsou a znamenalo by to si vše kupovat nové, o to asi půjde nejvíce.(

    • Robert 27.4.2016 (9.11)

      Děkuju :-) I když se někdy setkávám s tím, že jsem údajně tajně placený agent STK nebo proč plašíme lidi, chceme spíš jen lidem dát šanci najít na jednom místě přehled, co předpisy umožňují a co ne a z toho důsledky. Je na lidech, aby se rozhodli ;-) A moc děkuju Alešovi za příležitost o tom promluvit! Prima den a “Kolama dolu”

  2. David M. 27.4.2016 (11.12)

    Ahoj Roberte, měl bych dotaz který určitě bude zajímat víc posluchačů a čtenářů tvého příspěvku. Před měsícem jsem byl na STK s autem a jelikož musim letos i s motorkou, dopředu jsem začal zpovídat technika jak to bude s motorkou. Hlavně s koncovkama na mém chopperu. No bylo mi řečeno že motorky vyrobené do 1.7.2001 nemusí mít homologované koncovky, následně mi bylo od kamaráda sděleno že ta hranice byla posunuta na motorky vyrobené do 1.1.2002. Technická se kvapem blíží a rád bych jí prošel na poprvé, můžeš mi prosím tuto informaci potvrdit nebo vyvrátit? Děkuji

    • Robert 27.4.2016 (15.18)

      Ahoj, podívám se na to, teď z hlavy nevím. Zatím se prokousávám tím, co musí mít – řekněme – aktuální motocykly. Krom mé jiné pracovní náplně, tohle je jen malinký kousek. Možná, že o složitějších kombinacích typu – motorka 15 let stará a lze zaměnit za nový díl a ten musí mít E, tak že o tom napíšu. Díky.

    • Martin 28.4.2016 (19.46)

      Technik měl pravdu. Homologované stroje před 1.71 2001 nemusí mít homologační značku na výfuku.

  3. ROMAN LAZECKÝ 27.4.2016 (12.47)

    Ahoj Aleši. Tento díl pomůže spoustě motorkářům. Chtěl jsem nechat na světle na Jawě asi origo plastovou mřížku, která tam byla při koupi. Teď už vím, že tam nesmí být.
    Roberte mám na tebe 2 dotaz.
    1) Je pravda, že auto či motorka musí být na stanovišti stk stanovenou dobu dle vyhlášky (odhad pul hodiny), i když prohlídka je hotová za 10 minut? Zbytek času tam stojí a zbytečně prodlužuje dobu na stk. Někdo na stk stráví i 3 hodiny!

    2) Můžu přijet na stk s motorkou, která má značku v depositu? Chci totiž udělat stk + evidenčku a pak zajít teprve na úřad pro značku a přepsat si moto na sebe.
    Díky a hlavně KOLAMA DOLŮ :-)

  4. Robert 27.4.2016 (15.23)

    Tak nejsem technik STK, ale při STK je nutná přítomnost stroje na “lince” STK a realizace fotek a jejich nahrání do systému. O termínu, jak dlouho tam být musí, zatím nevím, ale zkusím zjistit.
    Ad RZ v depozitu a STK – doporučuji na konkrétní STK zavolat a zeptat se. Evidenčka by šla udělat, ale na RZ se pak lepí samolepka a tu STK nedá jen tak z ruky, jen nalepí, takže tady by asi byl problém….
    Myslím, že asi v dalším pokračování vyzpovídám někoho z Dekry, aby na tyhle dotazy zodpověděl, hm?
    Omlouvám se, že nevím úplně všechno. Je toho moc :-) Ale do kupy to dáme.
    Díky a přeju šťastné návraty v jedné stopě

    • Bohuslav 15.5.2016 (13.14)

      Myslím že nastal neřešitelný kolotoč. Pokud máš SPZ a OTP na depozitu, tak v případě že má vozidlo propadlou STK, tak ti SPZ a OTP nevydají. Ale zase podle současných novinek, musí mimo jiné fotografovat i SPZ, bez toho je systém nepustí dál. Dříve nebyl problém udělat STK bez SPZ a OTP.
      Zná někdo současný postup, v uvedeném případě ?

  5. Honza C. 28.4.2016 (12.44)

    Panove, dekuju. Tento dil byl velmi poucny, nebot pochybuju, ze nekdo z nas ma kapacitu dopatrat se a “prelozit si” tyto informace. Asi neni nahodou, ze to proslo tak potichu.
    Nicmene, kdyz se podivam na statistiku nehod za rok 2015 (http://www.policie.cz/soubor/2-2015-12-informace-pdf.aspx), tak technicky stav vozidla se na nehodach podili 0,5% a co do poctu usmrcenych 0,3% z celku. K tomu uz asi neni co dodavat. Zbytek popsal pan Darwin a rekl bych, ze u motorkaru to plati 100%.
    Zabavovani technicaku policisty je jedno z nejvetsich zverstev, kterou nam nasi zakonodarci pripravili. “Chces resit prestupek ve spravnim rizeni? Tak ja ti chlapecku seberu technicak a projdi se!” Uz to uplne vidim ty diskuze s policajtama.
    Zdar a Alesovi hodne sil aspon do te tisicovky :-)

    • Šarik 11.5.2016 (9.04)

      Honzo C máš pravdu kterou si většina lidiček neuvědomuje a takto projde ohromné množství zákonú, zákazú a úprav a zeživota se stane peklo a všude je cejtit tlak různých společností a skupin. STK je zdárným důkazem buzerace.

  6. Martin 28.4.2016 (19.39)

    K té povinnosti dvou zrcátek na motocyklech je to jinak. Motocykly registrované po 1.7 1995 musí mít homologovaná zrcátka na obou stranách řídítek. Motocyklům registrovaným před tímto datem postačí pouze jedno na levé straně. Veteráni co byly registrovány před rokem 1974, se museli v tomto roce povinně dovybavit o jedno zrcátko na levé straně. S pozdravem Martin Kučera

    • Robert 29.4.2016 (9.15)

      Děkuji Martine za upřesnění. Díl zrcátka přijde na řadu asi za 2 měsíce, až prolezu celý díl směrnice k nim. Myslím, že k roku 2001 jsme se dostali skrze blinkry (každý motocykl, vyrobený po r. 2001 musí mít 2 blinkry na každé straně). Ad zrcátka – motocykl nevybavený v minulosti zrcátkem, musí mít dle § 26 odst. 18 vyhlášky č. 32/1972 Sb. alespoň jedno zrcátko na levé straně. Povinnost pravého zrcátka pro motocykl – dle vyhlášky 102/1995 Sb. od 1.7.1995. U mopedu není pravé povinné. Zjištěná závada v případě zrcátek (chybí, neschválené, nespolehlivě upevněné atd – závada “B-vážná závada”).

  7. Bohdan 3.5.2016 (11.43)

    Rozhovor je výborný, ale nikdo se nezamýšlí nad pokrokem v technice a nových materiálech.
    Takže, když to obrátím z mého pohledu bezpečnosti a selského rozumu. Zákon nepočítá s tím, že technický vývoj jde dopředu např.co se týká jenom pneumatik.
    Příklad: Když mám na moto předepsané v TP pneu 3,50/18 (kulatý profil, tvrdá guma, za 400,-) na ráfku 2,15/18, tak jsem za nebezpečného troubu (před policií, STK i pojišťovnou), protože jsem si u firmy zaplatil přepletení nábojů na ráfek 3,5″/17 a koupil např.radiální pneu Pirelli Diablo Rosso 2 (za 3500,-) 120/70 R17. Výrobce motocyklu tudíž netušil, že v budoucnu budou gumy měkčí, lepší a kvalitnější (tudíž je nenapsal do TP).
    Chytré dle zákona.
    Chtělo by to také selský rozum na STK.
    Proč by mně STK mělo nutit jezdit na starých typech pneumatik, které už jsou přežité a vůbec nedrží a jsou spíše nebezpečné (kloužou, nedrží, nebrzdí)? Jenom kvůli tomu abych vyhověl zákonu?

    • Robert 3.5.2016 (12.37)

      Norma 97/24/ES obsahuje právě pro potřeby STK/kontrol přepočtovou tabulku pro klasické pneu na přepočet pro hodnoty, uváděné v poměru šířka/výška v procentech. Což ovšem jen řeší to, aby někdo…méně bystrý nevyhodil někoho, kdo má +/- stále 3,50 x 18, jen uvedenou jinak. Ovšem bohužel, Bohdane, takováto změna a přepletení kola bez toho, že změna je zapsána v TP, skutečně může vést k závěru, že moto nesplňuje podmínky provozu na pozemních komunikacích. Zcela jistě souhlasím, že výběr kvalitní pneu v rozměru 3,50 x 18 (která má moderní směs, drží atd.)je řehole, oproti rozměrů, dnes běžně používaným pneu. Je to ale více méně na straně výrobce, aby pamatoval na takové možnosti. Ovšem, v jeho zájmu je spíše tlak na to, aby si lidé koupili nové moto. Nicméně – je to shodné jako u aut. Majitel škody 120 prostě stále musí shánět např. pneu 165/80 R13, ikdyž dezén OR 34 nebo OR 6 už nesežene :-) . A chce-li jiná kola a rozměr pneu, musí požádat o změnu zápisu v TP. A reálně možné je, že se mu to nepodaří, protože výrobce nechce riskovat, že byť v jednom případě by se stala nehoda, poškozený by prokázal, že takovou změnou došlo k podstatnému vlivu na chování vozidla a výrobce by platil jak mourovatý. A zejména, vyváží-li i do USA, kde pak soudní spory jsou násobně dražší. Závěrem dodávám, že současnou realitu neobhajuji ani nedehonestuji, jen popisuji realitu.

  8. roman.v 5.5.2016 (22.08)

    Rozhovor jsem si pozorně poslechnul a musím říct, že je dost otrávený – ne z rozhovoru, ale z toho, jak zařízli jednu z mála oblastí, kde ještě člověk mohl “tvořit”. Teď spoustu věcí (vlastně všechny), které jsem pracně vymýšlel, zkoušel a mají pozitivní vliv na jízdní vlastnosti, můžu zase demontovat. Chápal bych světla, gumy, ostré výčnělky..ale jestli je kufr na imbus nebo na křídlovou matku – v čem bude při nehodě rozdíl – jak pro mě, tak pro okolí? Přitom jedno bez nářadí nesundám a druhé ano. Za chvíli bude manuál i na to, jak se správně..:-(

    • Robert 9.5.2016 (10.20)

      Romane, asi máš pravdu v tom, že když to člověk slyší nebo o tom přemýšlí takhle najednou, je to takové… depresivní. na druhou stranu nějak věřím, že se zdravý rozum probere a že se situace nějak rozumně ustálí. Teď je to jakoby novum, začalo se k tomu přihlížet, ale myslím, že to trochu opadne. Je to hlavně o lidech, zda bazírují na kravině. Souhlasím s Tebou, že světla, výčnělky a tak mají smysl. Ale ty další homologace a navíc další nápady které se naštěstí nerealizovaly (povinné omezení max.výkonu, omezení rychlosti…směrnice, která to “zvažovala a plánovala”, existuje), tak snad dobře, že jsme o nich s Alešem nemluvili.

  9. Šarik 12.5.2016 (19.43)

    Zdarec pánové. Mám Afu 750xrv hodně cestuji od ř. Moravy na východ byl jsem na STK upozorněn na polepený štít, nejistoty kolem držákú kufrú, jejich praktického a nutného dostužení(nutné pro cestování of Balkánem,Ruskem,Momgolskem…) přitom jsou od GIVI ale jak to dokážu když mám mašinu z roku 98…….Přd asi 8lety jsem si přestavěl padlou silnici na strýta 4tech. bez větších problémú teť tuším velké problémy. Scháním informace kde se dá protože pokud budem z neznalosti věcí držet hubu bude to špatný. Demokraci ja hezká, můžeš říkat co chceš ale nikdo tě naposlouchá. Já nechci být ovce. Díky za každou debatu a info.

  10. Jindra K. 26.5.2016 (9.52)

    Ahoj Aleši, Roberte,

    k rozhovoru jsem se dostal o něco později. Díky, byl skvěly, jen by ho člověk neměl poslouchat před spaním tak, jako já :-).
    Jezdím na KTM 1190 Adv R, takže se mě týkají všechny ty padáky, přídavná světla (nehomologovaná LED), laděný výfuk (homologovaný), sklopná zrcátka (homologovaná) atd. To všechno je mi jasné, rozumím tomu, i když ne vždycky souhlasím, a taky asi vím co a jak řešit a co případně riskuji, minimálně v ČR. Potřeboval bych ale poradit, kde by se dalo zjistit, jak je to vlastně s tím Německem a jejich kontrolami, resp. požadavky. Konkretně mi jde hlavně o kufry. Jezdím s obyčejnými, ale bitelnými a cestováním prověřenými kufry od Big Husky a rad bych věděl, zda můžu být v klidu a nebo mám něco začít řešit.
    Díky J.

    • Robert 8.12.2016 (8.43)

      Ahoj.
      Obávám se, že zaručenou odpověď zde v ČR Ti nikdo nedá. Jediná neprůstřelné řešení je napsat email na německé Ministerstvo dopravy ve smyslu žádosti o svobodný přístup k informacím a položit přímý dotaz tam – samozřejmě, v němčině, ale s tím si snad Google poradí….

  11. miki 7.12.2016 (21.13)

    s stk to bude prostě boj kus od kusu

    příklad jeden šulín vymyslí příručku aby jsme si neupravovali motorky, motorka má vypadat jak z fabriky

    a stát to popírá u blbého pincka vydá značku která zakrýva odrazku vzadu

    a ted si vyber dáš značku která zákrývá z výroby umístěnou odrazku a je to přestupek, stk nedostaneš, nebo tam tu značku nedej a seberou ti papíry na půl roku

    vybruslit z tohoto průseru de jen tak že upravíš motocykl proti předpisům výrobce jen tak projdeš

    • Robert 9.12.2016 (10.34)

      Miki – bohužel, je to tak. Co STK, to někdy odlišný přístup. S tou RZ na pincka – to je opravdu sofiina volba… Já bych tam asi RZ dal s tím, že na moto odrazka je, i když není vidět. Nicméně kvůli vlastní bezpečnosti bych i řešil nějakou dodatečnou odrazku na moto, aby v případě třeba nutného stání byla motorka viditelná.

  12. Pavel 17.2.2017 (21.04)

    Chtěl bych se zeptat. Jak je to s holomogační značkou na výfuku,když je motorka vyrobena v roce 90. na Virago 535. Četl jsem že do 2001 být E nemusí.

  13. Jirka 20.2.2017 (20.16)

    Dobrý den koupil jsem motorku s homologovanou koncovkou výfuku pro daný typ motorky . Má všechny homologační značky ,musí se provést zapis do velkého TP o změmě koncovky výfuku a nebo ne. Děkuji za odpověď

  14. Dusan 7.4.2017 (10.20)

    Dobrý den,
    potřeboval bych poradit, jak mám správně postupovat při změně “typu” motocyklu. Řekněme, že jsem po nehodě přišel o kapotáž na mém BMW K100LT. Motorka je ale v perfektním stavu a rád bych ji používal nadále. Jelikož se jedná o motorku z roku 1988, kapotáž se už logicky nevyrábí. Dá se sehnat, ale je to drahé a komplikované. Levnější varianta by byla zhodit vešketou kapotáž a osadit moto homologovaným předním světlem.
    Je možné udělat STK bez kapot? Existují totiž také verze bez kapotáže – BMW K100 (bez označení LT). Je to v podstatě úplně stejná motorka. Problém je, že mám verzi LT zapsanou v TP.
    Chci vše dělat legálně a pořádně.
    Děkuji za rady.

    • Robert Vacek 25.4.2017 (8.48)

      Tohle je problém. Řešení kdysi populární u střelců se sportovními motorkami, které roztřelili o něco a pak tedy majitel z toho jako nouzové řešení udělal “streeta”, už nejdou jen tak. Díky databázi motocyklů technik ví, jak má stroj vypadat, když se mu něco nezdá a zde se podle mě už může jednat o přestavbu. A tedy nutné schvalovací kolečko. Možná.
      Začal bych první věcí – oficiálně písemně bych kontaktoval zastoupení BMW pro ČR s dotazem, zda lze provést tuto uvažovanou záměnu a v kladném případě zda o tomto vydají dobrozdání. Potom na příslušné dopravním odboru na základě tohoto sdělení zapíší do TP změnu a pak už nic nebrání úpravě stroje a úspěšnému absolvování STK každé dva roky. Další řešení by bylo asi jako řešit to stavbu motorky, ale to cena nového ND za zničený bude určitě menší…. Osobně se kloním nejdříve k variantě 1 a když to nevyjde, tak opravovat…. Nebudou na překážku případné nějaké držáky kapotáže z důvodu normy na výčnělky motocyklů? Držím palce a budu rád, když se dozvíme, jak vše dopadlo. Prima den.

  15. vlasta 10.5.2017 (19.14)

    dobry den mam dragstara mel jsem tam rampu originalni pridavna homologovana predni svetla a vyhodili me s stk ze je musim oddelat ze nesmi byt jak je to mozne? dekuji

  16. Gustav 17.5.2017 (9.48)

    Dobrý den. chtěl bych se zeptat mám nutkaní postavit scrambler z suzuki XF 650 freewind a kola brzdy tlumiče použít z hondy CBR 600. vše co by tam bylo by to melo E ,tak se chci zeptat zda mam ŠANCI projít stk. A zapsat to TP , děkuji za odpověď

    • Lukas 19.8.2023 (17.22)

      Zdravím strašně by mě zajímalo jak jste dopadl protože mám velmi podobně úmysly, ale netuším zda se do toho mám vůbec pouštět

  17. Květák 21.6.2017 (22.05)

    Dobrý den, děkuji panu Vackovi za výborné články. Zároveň bych potřeboval poradit.
    Mám Kawasaki ZL 600 Eliminátor, rok uvedení do provozu 97 (v zahraničí), v ČR první registrace v roce 2004, v ČR jsem Xtý majitel. Na STK jsem neprošel díky absenci výrobního štítku a chybějící homologaci na výfucích.
    1) Jako datum registrace, o kterém se zmiňujete i ve svém 5. článku – výfuky, se rozumí datum úplně první registrace (v jakékoliv státě) anebo jen datum první registrace v ČR?
    2) Výrobní štítek, i když na krku řízení štítek je, technik STK prohlásil, že neví co to je, ale výrobní štítek to není (uznávám za ty roky je tam už část nečitelná a VIN tam není) – to bych nahradil náhradním výrobním štítkem (dělaným u reklamky dle originálu s doplněnými údaji dle mého velkého TP).
    3) Výfuky nemají žádnou homologaci, nutno dodat, že originální výfuky k danému typu byly obaleny ještě jedním obalem (1mm plech) po hávarii předchozího majitele. A co teď? Výfuky se dají “rozbalit” – tj. odstranit krycí plech, ale protože je na koncích obal navařen na původní výfuk, bude potřeba zásah flexou a s největší pravděpodobností i svářečkou, vyzkoušeno na jednom ze dvou tlumičů. Je to průchozí řešení i když původní tlumiče výfuků nemají žádnou značku, homologaci nic?
    Děkuji za odpověď.

  18. Čermák Jiří 10.11.2021 (13.24)

    Máček
    Dobrý den,rozhoduje při technické stáří pneu,nebo pouze vzorek?
    Děkuji za odpověď

  19. Josef 12.4.2024 (13.23)

    Může být na motorce, na předním a zadním kole jiný vzorek pneu .

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít