Moto-Expedice Centrální Asie 2014 (KoDo054)

Tento díl je v archivu. Celý archiv si můžeš koupit tady.

Hosty u mikrofonu byli Vláďa Uttendorfský, Franta Šanta a Radek Liška. Kluci se vydali na dalekou cestu do pohoří Pamír.  Zažili vedro, prach, sníh i strach. Prostě Moto-Expedice Centrální Asie 2014. Nápad se zrodil – jako téměř vždy - po pár pivech v jednom pražském baru. Původně měl být cílem Bajkal, ale plány jim zkřížila světová politická situace a tak se nakonec nechali náhodně inspirovat a zamířili do Pamíru.

Přípravy

Přípravy trvaly rok a půl. Kluci si na to prostě chtěli v klidu našetřit a všechno poctivě připravit. To, že nakonec trasu po roce příprav museli změnit, je prostě život. Nakonec si museli jen připlatit za další víza a jiná jim zase zbyla. Zařizování víz je vopruz, takže díky patří také firmě Moravia kontakt (pan Opatřil), která se jim osvědčila.

Startujeme

Start byl naplánován na 10. května, což se potvrdilo jako dobrá volba. Kluky čekalo 40 dní a zhruba 15.000 kilometrů.

Polsko

Tranzit, denně 600 až 700 km

Bělorusko

Hrozné roviny.  A záhy přišel první velký problém. Čtvrtý člen skupiny, Jirka Lachman se vysekal. Nálada klesla pod bod mrazu, ale motorka se nakonec dala s pomocí místňáků dohromady a jelo se dál.

Rusko

Vstup do Ruska byl nečekaný. Kluci přejeli hranice a ani si toho nevšimli. Skoro 20 kilometrů se vraceli pro razítko, které stejně nedostali. Volgograd – vzpomínka na II. světovou, ten chtěli vidět. Astrachaň, Kaspické moře – 4 dny se jelo 30 metrů pod hladinou moře. Neveselá krajina.

Uzbekistán

Na hranicích měli deklarovat peníze, ale Vláďa se rozhodl, že to neudělá (je to rebel!). U výjezdu ze země se pak trochu báli, ale ustáli to. Riskovali totiž, že jim nepřiznané peníze seberou a ještě zaplatí pokutu. Pozor není benzín! Jezdí se tu na zemní plyn. Taky se trochu blbě měnily peníze. Kluci dostali za 400 dolarů dva batohy plný peněz. Při placení pak po sobě házeli svazky bankovek, které ani nepřepočítávali. Amudarja – sedíš na břehu vysušené řeky a vysušeného jezera. Bezútěšný pohled. Buchara - historické městečko

Doporučení na cesty, nebrat kufry!

Špatně se na motorce rozkládá jejich váha. Kufry jsou velké, těžké a celé to nepruží. Chce to váhu držet co nejvíc na středu motorky a netahat to do stran. Pak totiž mimo jiné hrozí rozlomení rámu. V Samarkandu si kluci své prasklé rány nechali svařit, věděli totiž, kde jsou slabá místa, na trhlinku číhali … a dočkali se. V Samarkandu je pivovar s českým sládkem a ten klukům samozřejmě pomohl. Mimochodem tady došlo i na výměnu pneumatik. Ty staré, ještě použitelné kluci nechali přímo ve zmíněném pivovaru, takže motorkáři, kdyby se někomu hodili, zkuste se po nich zeptat, čekají tam na tebe. Gumy Jsou to předek 90, 90, 21 Trelleborg xt-633 a zadek 140, 80, 14 Mitas E-09. Ještě zmínka o balení Co vezeš – blbosti. Sbal si a vyhoď půlku. Pak vyhoď další půlku a stejně je toho moc. No, ale kterou půlku vyhodit :):):). Tohle je věčný téma všech cestovatelů (a těch začínajících dvojnásob). Šantís se s námi podělil o jeho balící seznam. Takže můžeš vidět co si plánoval vzít, co si vzal a co doopravdy použil SEZNAM.PDF

Tádžikistán

Už před hranicemi mizel písek a začínala zeleň. Za hranicí pak konečně přijdou hory. Díky sněhu neprojeli sedlem a museli měnit naplánovanou trasu. Dopředu věděli, že je na cestě do Dušanbe čeká pekelnej tunel. A skutečně tam byl … a byl pekelnej. Tunel smrti měří 5,5 kilometrů a je to taková černá díra, teče tam potok, díry v asfaltu, hroznej smrad, prostě peklo. Dušanbe - sháňka po oleji, už byl čas na výměnu. Už se tam těšili na Pamír highway (od 2000 do 4500 m.n.m.) a najednou křižovatka a policajt. Halt! Dál to nejde, zděs vajná. Zavolali na ambasádu do Čech a řešili náhradní cestu. Jede se zpět, opět tunel smrti. A jelo se jinudy.

Kyrgystán

Skupina se rozdělila! Vláďovi nejela motorka. Rozebral motorku na kousky. Ráno stále nejela a tak se rozdělili. Tři jedou dál, Vláďa montuje. Tady začíná velké Vláďovo dobrodružství. Vezmu to heslovitě. Překračoval potok, motorka mu spadla, přišla vlna, hodinu stál po pás v potoce a nevěděl, jestli tam zakuká. Když voda opadla, motorka byla po víka kufrů v bahně. Po půl dni přišel nachcaný Kyrgyz s náklaďákem a vytáhl ho… víc a detailněji v rozhovoru. Ostatní si mezitím tři dny užívali sedla, nádherný hory, nahoru dolu. Pak už se ale konečně o Vláďu začali bát a přichází vtipná historka: jdeme na policii, ztratil se nám kamarád. Nakonec šťastné shledání a jede se zpět. Zpět do Kazachstánu. Na výstupu přišel problém s celníky. A je tu soutěž.

Soutěž

Otázka zní, v jaké výši dostali pokutu v kazašské měně, tedy Tenge, na jednoho? Je to tipovačka, kdo bude nejblíže, dostane jeden parádní slovníček nebo spíš konverzaci rusko-českou, která kluky doprovázela celou cestu. A prožila třeba i Vláďovo nedobrovolné koupání. Knížka je podepsaná a s věnováním. Své odpovědi prosím házejte jako komentář pod článek. Vítěze, tedy toho, kdo bude nejblíže, vyberu v neděli 18. ledna 2015. slovnik   Soutěž uzavřena, odpověď zní 18.520 TEN, vítězem je Olda pokuta

Rusko

Saratov – prý samé krásné baby. Ale kluci už sušili 30 dnů, takže bych to bral s rezervou. Bělorusko, Polsko a domů.

Kolik a za kolik

Tachometr se zastavil na čísle 14.300 kilometrů.

Náklady

Náklady na cestu pro jednoho činily 110.000 Kč, víza 18.000 (ale dvoje zbytečně), 45.000 prožrali a propálili v benzínu, zbytek příprava, vybavení. Co nejde vyčíslit penězi je podpora rodiny !

Odkazy

www.facebook.com/centralasia2014 http://supertenere.cz/ www.kolamadolu.cz/best na téhle adrese je hlasovačka o nejlepší podcast minulého roku (no a ještě pár otázek navrch)

Související články

Pokud tě zajímají cesty na východ, můžu ti doporučit následující rozhovory Michal Ponca, jízda č. 10 Sibiř není pro změkčilce Martin Magnusek, jízda č. 18 Přes všechny __stány do Mongolska Pavel Kučera, jízda č. 29 Pro Ural za Ural Měj se fajn a hlavně vždycky KOLAMA DOLU! Aleš

17 komentářů

  1. Martin 11.1.2015 (22.40)

    Tipujem 300 KZT :)

  2. Matej 11.1.2015 (22.50)

    300 je málo … 25000 za mně

  3. Pablo 12.1.2015 (0.23)

    Hádám 6000 Tenge.Jinak super rozhovor ;-) a vůbec nevadí že jsou delší než hodinu.

  4. Jaroslav Sedlacek 12.1.2015 (19.19)

    Typuji 400 tenge.

  5. mamlin 12.1.2015 (20.05)

    Ahoj kluci,
    myslím tím všechny zůčastněné v rozhovoru a i Lachtana.)
    Soutěže se nezúčastním, jsem soutěživý typ a vím, že na akci “podzímní pívo” bych z vás tuto informaci získal.))) proto se vzdávám soutěže.) Rozhovor fakt super, prožíval jsem to při rozhovoru s vámi (již podruhé, poprvé to bylo z příspěvku na FB)
    O Albánii pokecáme o víkendu, máme tam s partičkou také letos namířeno.)
    Alešovi držím palce, díky za tvé reportáže, je to super. Palec nahoru a kolama dolu.)))

  6. Hoky 12.1.2015 (22.19)

    Co takhle 50 000 tenge/os, jinak jeden z nejlepších rozhovorů (y) :)

  7. Jirka 13.1.2015 (9.13)

    ahoj, moc dobré poslouchání, klidně bych vydržel i 2 hodiny. Prožíval jsem to s vámi…

    26000 KZT / osob.

  8. Olda 13.1.2015 (10.23)

    můj tip 15384 KZT / osobu

  9. David Šedivý 13.1.2015 (16.51)

    Neodvažuju se vůbec tipovat :-). Jinak další super rozhovor. A už teď vím, že ze mě žádnej cestovatel nebude, ale rád si to vždycky poslechnu. Jo a jak psal výše Pablo a Jirka, tak klidně by mohly být všechny rozhovory dvouhodinový ;-).

  10. vlkapavel 13.1.2015 (19.56)

    Další perfektní poslouchání! Jen tak dál.

  11. Jiří Azor Mlejnek 14.1.2015 (18.28)

    Super, určitě nezkracovat!…Můj tip je 150 000 KZT.

  12. Radek 19.1.2015 (15.31)

    tipuju 23000KZT/os

  13. Aleš Poláček 20.1.2015 (9.17)

    děkuji za všechny komentáře. nejblíže se svým odhadem dostal Olda. správná odpověď je totiž 18.520 TEN, blahopřeju … důkaz zde http://www.kolamadolu.cz/wp-content/uploads/2015/01/pokuta.jpg

  14. roman.v 23.1.2015 (23.46)

    Zdravím vespolek,
    skvělé povídání, jeden z nej rozhovorů na KD.
    Jen houšť!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít